Abstract
Bagsidetekst:
Når mennesker udfører en given aktivitet, motiveres de så,
fordi aktiviteten er interessant, sjov eller spændende i sig selv?
Eller fordi der er straf og belønning, uden for aktiviteten,
der motiverer? Spørgsmål som disse står centralt i
selvbestemmelsesteorien, der blev grundlagt af
Edward L. Deci og Richard M. Ryan i 1980’erne.
Omfattende forskning har siden vist, at når interesse og
nysgerrighed driver værket, trives mennesker, de har færre
psykiske problemer, og de bidrager til fællesskabet.
Deci, Ryan og hundredvis af andre forskere har påvist,
at tre grundlæggende psykologiske behov – for samhørighed,
kompetence og autonomi – ligger bag menneskers trivsel
og livsudfoldelse. Inden for opdragelse, skole, uddannelse,
arbejde, idræt, sundhed og psykiatri og i andre sociale
kontekster viser det sig, at hvor disse behov tilgodeses,
øges psykosocial funktion, livsmening, dyb læring,
vedholdenhed og kreativitet.
Selvbestemmelsesteorien har bud til de mange, der ønsker
forskningsbaserede pejlemærker: Hvad kan behovspsykologien
sige om mulighederne for mere kvalificeret forældreskab,
pædagogik, uddannelse, arbejdsliv, ledelse, økonomi
og politik? Temmelig meget, er svaret.
Når mennesker udfører en given aktivitet, motiveres de så,
fordi aktiviteten er interessant, sjov eller spændende i sig selv?
Eller fordi der er straf og belønning, uden for aktiviteten,
der motiverer? Spørgsmål som disse står centralt i
selvbestemmelsesteorien, der blev grundlagt af
Edward L. Deci og Richard M. Ryan i 1980’erne.
Omfattende forskning har siden vist, at når interesse og
nysgerrighed driver værket, trives mennesker, de har færre
psykiske problemer, og de bidrager til fællesskabet.
Deci, Ryan og hundredvis af andre forskere har påvist,
at tre grundlæggende psykologiske behov – for samhørighed,
kompetence og autonomi – ligger bag menneskers trivsel
og livsudfoldelse. Inden for opdragelse, skole, uddannelse,
arbejde, idræt, sundhed og psykiatri og i andre sociale
kontekster viser det sig, at hvor disse behov tilgodeses,
øges psykosocial funktion, livsmening, dyb læring,
vedholdenhed og kreativitet.
Selvbestemmelsesteorien har bud til de mange, der ønsker
forskningsbaserede pejlemærker: Hvad kan behovspsykologien
sige om mulighederne for mere kvalificeret forældreskab,
pædagogik, uddannelse, arbejdsliv, ledelse, økonomi
og politik? Temmelig meget, er svaret.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | København |
---|---|
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Antal sider | 424 |
ISBN (Trykt) | 978-87-412-7446-1 |
Status | Udgivet - feb. 2021 |
Emneord
- Motivation
- selvbestemmelsesteori
- SDT
- behovspsykologi
- Intrinsisk motivation
- Ekstrinsisk motivation
- Edward Deci
- Richard Ryan
- internalisering
- Introjektion
- Self-Determination Theory