Seksualundervisning i skolen: historie, kontekst og didaktik

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiUndervisningpeer review

  • Line Anne Roien
  • ,
  • Venka Simovska
  • Christian Graugaard, Department of Clinical Medicine, Center for Sexology Research, Aalborg University, Aalborg, Denmark., Danmark
Børn og unge vokser i dag op i samfund karakteriseret ved kompleksitet og pluralisering, og dette rejser en række udfordringer relateret til deres seksuelle sundhed, generelle trivsel og demokratiske dannelse. Skolernes obligatoriske seksualundervisning kan på denne baggrund siges at være vigtigere end nogensinde før – og alligevel forekommer emnet både klemt og glemt i en skolehverdag, hvor de færreste lærere og pædagoger er særligt uddannede til at varetage undervisning om seksualitet, køn, krop og følelser. Denne bogs primære ærinde er at bidrage til udviklingen af seksualundervisningens faglighed og didaktik, og i det indledende kapitel slår vi tonen an og præsenterer en række af de temaer, teorier og pædagogiske handlemuligheder, som udfoldes yderligere i bogens øvrige kapitler.
OriginalsprogDansk
TitelSeksualitet, skole og samfund : kritiske perspektiver på seksualundervisning
RedaktørerLine Anne Roien, Venka Simovska, Christian Graugaard
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Udgivelsesår2018
Sider13-37
Kapitel1
ISBN (trykt)978-87-412-6052-5
StatusUdgivet - 2018

    Forskningsområder

  • Skole, Seksualundervisning, Didaktik, Kritisk pædagogik, Trivsel, Historie, Grundskole, Undervisning

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 121100634