Sansernes Polyfoni: Om audiovisuel mediering af det multisensoriske og hyperæstetiske i reklamer og strategisk kommunikation

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Artiklen undersøger, hvordan lyd og lytning er en forudsætning for studiet og forståelsen af vores vestlige kulturs medierede audiovisuelle kultur med afsæt i eksempler på nyere audiovisuelle reklamer: The New Martini Advert og Yves Saint Laurents "elle" parfume. I den audiovisuelle henvendelse sker der en transformering af de multisensoriske elementer, som de to reklamers præsenterede varer repræsenterer inklusive smag og lugt, således at flg. hovedspørgsmål søges besvaret: Hvordan opererer den audiovisuelle, medierede reklame for og med alle sanser - gennem præsentation og repræsentation - i forhold til vores sensoriske og modale oplevelse af og betydningsproduktive interaktion med reklamerne? Endvidere undersøges det, hvordan formålet med reklamen - den strategiske kommunikation - søges afbalanceret i forhold til en generel modtagerforventning om en direkte æstetisk henvendelse og sensorisk appel i oplevelsen af og interaktionen med reklamerne, sådan som det fx finder sted på netplatformen YouTube. Artiklens analyser inddrager og forbinder flere undersøgelses- og studieormåder: audiovisuel komposition og lyddesign i film, video og tv genrer; strategisk lydkommunikation; audiovisualitet i samtidskunst samt hyperæstetisk konsumkultur og vareæstetik.
OriginalsprogDansk
TitelBlik for Lyd : Om Lyd i Kontekst
RedaktørerAnsa Lønstrup, Charlotte Rørdam Larsen, Nina Gram, Anders Bonde
Antal sider31
UdgivelsesstedAarhus: Klim
ForlagKlim
Publikationsdato18 dec. 2014
Sider163-194
ISBN (Trykt)978 87 7129 268 8
StatusUdgivet - 18 dec. 2014

Emneord

  • Audiovisuel Kultur, Multimodal analyse af reklamer, film, strategisk kommunikation, hyperæstetik, det multisenriske

Citationsformater