Samtalekompetencer: - som grundlag for undervisning i mundtligt dansk

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

    Abstract

    I FOKUS nr. 51 er der en artikel af Kirsten Andersen om “Mundtlighed”. Min artikel følger op på Andersens artikel og bygger ligesom den på det grundsynspunkt at talesproget bør betragtes som et sprog i sin egen ret. Jeg tager dog en lidt anden vinkel idet jeg undlader den sammenligning med skrift- sproget som allerede findes i Andersens artikel (og andre steder). Jeg springer i stedet direkte til et spørgsmål som forekommer mig centralt for dem der underviser i dansk som andetsprog: Hvad er det vi kan når vi kan samtale på dansk? Med andre ord, hvori består den samtalekompetence som kursister skal have for at kunne begå sig i danske samtaler. Jeg koncentrerer mig om nogle af de samtalekompetencer som jeg mener ofte bliver overset. Min gennemgang støtter sig til samtaleeksempler fra en offentligt tilgængelig samtalebank. Det at jeg på den måde bruger et nemt tilgængelig materiale, gør også at læseren selv kan få syn for sagn og arbejde videre med samtalesprog i sin egen undervisning.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftFokus - på dansk som andetsprog for voksne
    Vol/bind53
    Sider (fra-til)11-18
    Antal sider8
    StatusUdgivet - 2011

    Emneord

    • talesprog, samtaleanalyse, dansk som andetsprog, mundtligt dansk, samtalekompetencer

    Citationsformater