DPU

Aarhus Universitets segl

Samspil mellem fagdidaktisk forskning og udvikling af matematikundervisning-belyst gennem erfaringer fra et udviklingsprojekt i undersøgende matematikundervisning

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Standard

Samspil mellem fagdidaktisk forskning og udvikling af matematikundervisning-belyst gennem erfaringer fra et udviklingsprojekt i undersøgende matematikundervisning. / Blomhøj, Morten.

I: Sammenlignende fagdidaktik, Bind 6, 06.2021, s. 29-50.

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Harvard

APA

CBE

MLA

Vancouver

Author

Bibtex

@article{18672945e4e5402abe2316b7af656792,
title = "Samspil mellem fagdidaktisk forskning og udvikling af matematikundervisning-belyst gennem erfaringer fra et udviklingsprojekt i unders{\o}gende matematikundervisning",
abstract = "I dette kapitel belyses vilk{\aa}r og muligheder for samspil mellem udvikling afmatematikundervisningens praksis og matematikdidaktisk forskning p{\aa} forskellige niveauer i det system, hvori matematikundervisning findes og udvikles. Det sker p{\aa} grundlag af erfaringer fra et st{\o}rre forsknings- og udviklingsprojekt om anvendelse af unders{\o}gende matematikundervisning (UM) til at forbedre sammenh{\ae}ngen i elevernes motivation for og l{\ae}ring af matematik henover femudvalgte overgange i uddannelsessystemet. I analysen fokuseres p{\aa} de niveauer, hvor der er mulighed for direkte samspil mellem l{\ae}rere og forskere – det vil sige p{\aa} klassetrinsniveau, p{\aa} forl{\o}bsniveau i en given klasse og p{\aa} interaktionsniveau med en klasse og enkelte (grupper af) elever i konkrete aktiviteter. Til slut diskuteres vilk{\aa}r for og perspektiver p{\aa} samspil mellem udvikling af undervisningspraksis og matematikdidaktisk forskning mere generelt. ",
keywords = "Systemiske niveauer for samspil mellem praksis og forskning, teoribaseret udviklingsprojekt, didaktisk model for unders{\o}gende matematikundervisning (UM), elevaktiviteter i UM, matematikl{\ae}reres professionelle udvikling, Matematik-didaktik, Undervisning, Fagdidaktik",
author = "Morten Blomh{\o}j",
year = "2021",
month = jun,
doi = "10.7146/sammenlignendefagdidaktik.vi6.127569",
language = "Dansk",
volume = "6",
pages = "29--50",
journal = "Sammenlignende fagdidaktik",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Samspil mellem fagdidaktisk forskning og udvikling af matematikundervisning-belyst gennem erfaringer fra et udviklingsprojekt i undersøgende matematikundervisning

AU - Blomhøj, Morten

PY - 2021/6

Y1 - 2021/6

N2 - I dette kapitel belyses vilkår og muligheder for samspil mellem udvikling afmatematikundervisningens praksis og matematikdidaktisk forskning på forskellige niveauer i det system, hvori matematikundervisning findes og udvikles. Det sker på grundlag af erfaringer fra et større forsknings- og udviklingsprojekt om anvendelse af undersøgende matematikundervisning (UM) til at forbedre sammenhængen i elevernes motivation for og læring af matematik henover femudvalgte overgange i uddannelsessystemet. I analysen fokuseres på de niveauer, hvor der er mulighed for direkte samspil mellem lærere og forskere – det vil sige på klassetrinsniveau, på forløbsniveau i en given klasse og på interaktionsniveau med en klasse og enkelte (grupper af) elever i konkrete aktiviteter. Til slut diskuteres vilkår for og perspektiver på samspil mellem udvikling af undervisningspraksis og matematikdidaktisk forskning mere generelt.

AB - I dette kapitel belyses vilkår og muligheder for samspil mellem udvikling afmatematikundervisningens praksis og matematikdidaktisk forskning på forskellige niveauer i det system, hvori matematikundervisning findes og udvikles. Det sker på grundlag af erfaringer fra et større forsknings- og udviklingsprojekt om anvendelse af undersøgende matematikundervisning (UM) til at forbedre sammenhængen i elevernes motivation for og læring af matematik henover femudvalgte overgange i uddannelsessystemet. I analysen fokuseres på de niveauer, hvor der er mulighed for direkte samspil mellem lærere og forskere – det vil sige på klassetrinsniveau, på forløbsniveau i en given klasse og på interaktionsniveau med en klasse og enkelte (grupper af) elever i konkrete aktiviteter. Til slut diskuteres vilkår for og perspektiver på samspil mellem udvikling af undervisningspraksis og matematikdidaktisk forskning mere generelt.

KW - Systemiske niveauer for samspil mellem praksis og forskning

KW - teoribaseret udviklingsprojekt

KW - didaktisk model for undersøgende matematikundervisning (UM)

KW - elevaktiviteter i UM

KW - matematiklæreres professionelle udvikling

KW - Matematik-didaktik

KW - Undervisning

KW - Fagdidaktik

U2 - 10.7146/sammenlignendefagdidaktik.vi6.127569

DO - 10.7146/sammenlignendefagdidaktik.vi6.127569

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 6

SP - 29

EP - 50

JO - Sammenlignende fagdidaktik

JF - Sammenlignende fagdidaktik

ER -