DPU

Aarhus Universitets segl

Samspil mellem fagdidaktisk forskning og udvikling af matematikundervisning-belyst gennem erfaringer fra et udviklingsprojekt i undersøgende matematikundervisning

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

I dette kapitel belyses vilkår og muligheder for samspil mellem udvikling af
matematikundervisningens praksis og matematikdidaktisk forskning på forskellige niveauer i det system, hvori matematikundervisning findes og udvikles. Det sker på grundlag af erfaringer fra et større forsknings- og udviklingsprojekt om anvendelse af undersøgende matematikundervisning (UM) til at forbedre sammenhængen i elevernes motivation for og læring af matematik henover fem
udvalgte overgange i uddannelsessystemet. I analysen fokuseres på de niveauer, hvor der er mulighed for direkte samspil mellem lærere og forskere – det vil sige på klassetrinsniveau, på forløbsniveau i en given klasse og på interaktionsniveau med en klasse og enkelte (grupper af) elever i konkrete aktiviteter. Til slut diskuteres vilkår for og perspektiver på samspil mellem udvikling af undervisningspraksis og matematikdidaktisk forskning mere generelt.
OriginalsprogDansk
TidsskriftSammenlignende fagdidaktik
Vol/bind6
Sider (fra-til)29-50
Antal sider22
DOI
StatusUdgivet - jun. 2021

    Forskningsområder

  • Systemiske niveauer for samspil mellem praksis og forskning, teoribaseret udviklingsprojekt, didaktisk model for undersøgende matematikundervisning (UM), elevaktiviteter i UM, matematiklæreres professionelle udvikling, Matematik-didaktik, Undervisning, Fagdidaktik

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 224578186