Sådan påvirker hjemmeskole børn og forældre

Lars Qvortrup, Karen Wistoft

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

Abstract

Hvad skete der med eleverne, da skolerne lukkede under coronakrisen, og der blev etableret nødundervisning? Det spørgsmål ville en forskergruppe fra Syddansk og Aarhus Universitet gerne besvare, da skolerne blev lukket fra d. 15. marts til d. 13. april 2020. Derfor indgik gruppen meget hurtigt en aftale med seks danske kommuner, og sendte et spørgeskema ud til alle elever i 3.-9. klasse og til deres forældre. Skemaet blev udsendt d. 1. april, og det skulle besvares senest 20. april. Vi fik svar fra knap 6000 elever og knap 5000 forældre. Da spørgsmålene blev besvaret midt under nedlukningen, fik vi nogle både unikke og autentiske svar på konsekvenserne af nedlukning og nødundervisning for både elever og forældre. Hvad betød nedlukningen for elevernes trivsel? Hvad betød den for undervisningen og elevernes læring? Hvordan håndterede forældrene situationen, og hvad var konsekvenserne for familien, som både skulle rumme skolearbejde, erhvervsarbejde og almindeligt familieliv?
OriginalsprogDansk
TidsskriftVidenskab.dk
ISSN1903-301X
StatusUdgivet - 2 feb. 2021

Emneord

  • Nørundervsining
  • Hjemmeskole
  • Elever
  • Sværest
  • Trivsel
  • Læring
  • Grundskole
  • Skole-hjem-samarbejde
  • Samfund/samtid

Citationsformater