Rousseau som modsvar til forceret talentudvikling

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Børne- og ungdomsidrætten er i dag på samme måde som førskole-institutioner ved at blive en del af en stadig mere dominerende udviklingskultur, der sætter udvikling og udnyttelse af børns læringskapacitet i centrum. Både bredde- og eliteidrætten har i Danmark traditionelt haft et afventende pædagogisk syn på børn og unges udvikling. Men dette syn er nu under pres. Det kommer for eksempel til udtryk, når en international idrætsaktør som FC Barcelona vil oprette elitært orienterede fodboldakademier for børn ned til 6-årsalderen i Danmark. Men inspireret af filosoffen Jean-Jacques Rousseau og nyere dansk udviklingspsykologisk forskning kritiserer artiklen idéen om en effektiv udnyttelse af børns læringskapacitet. Ikke til fordel for blot at beskytte børn mod at udnytte deres læringskapacitet, men for at udvikle og udnytte den på klog vis. Her kommer Rousseaus indsigter ind i billedet. Rousseau fortæller os i romanen Emile, eller Om opdragelsen fra 1762, at den vigtigste og den nyttigste regel for børneopdragelse går ud på følgende: ikke at vinde tid, men at spilde tid. Og at følge denne regel – hævder forfatterne til denne artikel – er formentlig stadig den bedste måde at udvikle og udnytte et barns læringskapacitet på, hvad enten vi taler om et barn i førskolen eller i fodboldklubben.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer151015
Tidsskriftidrottsforum.org
Sider (fra-til)1-7
Antal sider7
ISSN1652-7224
StatusUdgivet - 15 okt. 2015

    Forskningsområder

  • idræt, tidlig talentudvikling, Rousseau, vejledningspædagogik, aldersrelateret træning

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 93553698