Abstract
Religion og medier er blomstret stærkt op som emnefelt i de seneste år, særligt med fokus på religion i samtidens massemedier, tv, film, internet, sociale medier m.m. og i relation til populærkultur. Samtidigt er religionsforskere blevet opmærksomme på at medier og mediering har spillet vigtige roller for religionshistorien og det er dén udvikling vi her vil gribe fat i. Dermed ønsker vi ikke på nogen måde at signalere en opgiven af interessen for religion, medier og populærkultur i samtiden, men snarere at vi ønsker at indsætte denne udvikling i et langt og bredt religionsvidenskabeligt perspektiv. Medier og mediering er uadskilleligt fra hvordan religion fungerer og videreføres fra generation til generation. Derfor anlægger vi det overordnede perspektiv her, at medier og mediering udgør centrale aspekter af hvordan alle religioner fungerer, da al kommunikation, inklusiv religiøs kommunikation, kan anskues som medieret. I denne artikel reflekterer vi over og diskuterer den rolle medier, mediering og medialisering har spillet i religionshistorien og i samtiden bl.a. med inddragelse af kulturevolutionære og kognitive perspektiver.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Religionsvidenskabeligt Tidsskrift |
Nummer | 70 |
Sider (fra-til) | 6-37 |
Antal sider | 32 |
ISSN | 0108-1993 |
DOI | |
Status | Udgivet - 18 maj 2020 |
Begivenhed | DASR Årsmøde: Danish Association for the Study of Religion - Aarhus Universitet Varighed: 17 dec. 2018 → 18 dec. 2018 |
Seminar
Seminar | DASR Årsmøde |
---|---|
Lokation | Aarhus Universitet |
Periode | 17/12/2018 → 18/12/2018 |
Emneord
- kognitiv religionsvidenskab
- kommunikation
- kulturel evolution
- materiel kultur
- medialisering
- mediering
- religion og evolution
- religion og medier
- religionsvidenskab
- teori og metode