Religion og medier i et religionsvidenskabeligt perspektiv

Laura Feldt, Armin W. Geertz

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

4 Citationer (Scopus)

Abstract

Religion og medier er blomstret stærkt op som emnefelt i de seneste år, særligt med fokus på religion i samtidens massemedier, tv, film, internet, sociale medier m.m. og i relation til populærkultur. Samtidigt er religionsforskere blevet opmærksomme på at medier og mediering har spillet vigtige roller for religionshistorien og det er dén udvikling vi her vil gribe fat i. Dermed ønsker vi ikke på nogen måde at signalere en opgiven af interessen for religion, medier og populærkultur i samtiden, men snarere at vi ønsker at indsætte denne udvikling i et langt og bredt religionsvidenskabeligt perspektiv. Medier og mediering er uadskilleligt fra hvordan religion fungerer og videreføres fra generation til generation. Derfor anlægger vi det overordnede perspektiv her, at medier og mediering udgør centrale aspekter af hvordan alle religioner fungerer, da al kommunikation, inklusiv religiøs kommunikation, kan anskues som medieret. I denne artikel reflekterer vi over og diskuterer den rolle medier, mediering og medialisering har spillet i religionshistorien og i samtiden bl.a. med inddragelse af kulturevolutionære og kognitive perspektiver.
OriginalsprogDansk
TidsskriftReligionsvidenskabeligt Tidsskrift
Nummer70
Sider (fra-til)6-37
Antal sider32
ISSN0108-1993
DOI
StatusUdgivet - 18 maj 2020
BegivenhedDASR Årsmøde: Danish Association for the Study of Religion - Aarhus Universitet
Varighed: 17 dec. 201818 dec. 2018

Seminar

SeminarDASR Årsmøde
LokationAarhus Universitet
Periode17/12/201818/12/2018

Emneord

  • kognitiv religionsvidenskab
  • kommunikation
  • kulturel evolution
  • materiel kultur
  • medialisering
  • mediering
  • religion og evolution
  • religion og medier
  • religionsvidenskab
  • teori og metode

Citationsformater