Relationspædagogisk lærerprofil: Praktisk vejledning til lærere og ledere i FPL-projektet

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogUndervisning

Dokumenter

  • Lea Lund
Denne vejledning er lavet med henblik på at støtte arbejdet på de skoler, hvor lærerne får udarbejdet en relationspædagogisk lærerprofil som en del af FPL-projektet. Den relationspædagogiske lærerprofil er et værktøj til refleksion. Den relationspædagogiske lærerprofil udarbejdes på baggrund af spørgeskemaet, som internationalt kaldes: Questionnaire on Teachers interaction (forkortet QTI).

Samlet får lærere med denne vejledning et godt udgangspunkt til at påbegynde en kollegial dialog om, hvad der er god undervisning set med både elevernes og lærerens øjne.

Desuden udgør arbejdet med den relationspædagogiske lærerprofil et afsæt for en refleksionsproces vedrørende lærerens overbevisninger og idealer om god undervisning sat over for realiteterne, som de opleves af eleverne og af læreren selv. Således udarbejdes den relationspædagogiske lærerprofil på baggrund af et spørgeskema, som både læreren selv og eleverne i lærerens klasse besvarer.


Vejledningen indeholder:

Teoretisk belæg for at arbejde med didaktisk refleksion
Baggrund for spørgeskemaet, som ligger bag den relationspædagogiske lærerprofil
Hvad svarer lærere og elever på i spørgeskemaet?
Hvordan læser og anvender man en relationspædagogisk lærerprofil?
Hvordan kan en relationspædagogisk lærerprofil indgå i sparring med ledere og kolleger?


OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedAarhus
Antal sider70
ISBN (Trykt)87-7684-583-4
ISBN (Elektronisk)87-7684-583-4
StatusUdgivet - 24 aug. 2018

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Projekter

Download-statistik

Ingen data tilgængelig

ID: 131701330