DPU

Aarhus Universitets segl

Relationer mellem teori og praksis kan udfordre og perspektivere refleksiv praksis læring

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Standard

Relationer mellem teori og praksis kan udfordre og perspektivere refleksiv praksis læring. / Knudsen, Lars Emmerik Damgaard.

Teori og praksis i professionsdidaktik: En bog om refleksiv praksislæring. red. / Line Helverson Horn; Peter Møller Pedersen; Marianne Georgsen. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2022. s. 233-246.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Harvard

Knudsen, LED 2022, Relationer mellem teori og praksis kan udfordre og perspektivere refleksiv praksis læring. i LH Horn, PM Pedersen & M Georgsen (red), Teori og praksis i professionsdidaktik: En bog om refleksiv praksislæring. Aalborg Universitetsforlag, Aalborg, s. 233-246.

APA

Knudsen, L. E. D. (2022). Relationer mellem teori og praksis kan udfordre og perspektivere refleksiv praksis læring. I L. H. Horn, P. M. Pedersen, & M. Georgsen (red.), Teori og praksis i professionsdidaktik: En bog om refleksiv praksislæring (s. 233-246). Aalborg Universitetsforlag.

CBE

Knudsen LED. 2022. Relationer mellem teori og praksis kan udfordre og perspektivere refleksiv praksis læring. Horn LH, Pedersen PM, Georgsen M, red. I Teori og praksis i professionsdidaktik: En bog om refleksiv praksislæring. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. s. 233-246.

MLA

Knudsen, Lars Emmerik Damgaard "Relationer mellem teori og praksis kan udfordre og perspektivere refleksiv praksis læring"., Horn, Line Helverson Pedersen, Peter Møller Georgsen, Marianne (red.). Teori og praksis i professionsdidaktik: En bog om refleksiv praksislæring. Kapitel 19, Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. 2022, 233-246.

Vancouver

Knudsen LED. Relationer mellem teori og praksis kan udfordre og perspektivere refleksiv praksis læring. I Horn LH, Pedersen PM, Georgsen M, red., Teori og praksis i professionsdidaktik: En bog om refleksiv praksislæring. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. 2022. s. 233-246

Author

Knudsen, Lars Emmerik Damgaard. / Relationer mellem teori og praksis kan udfordre og perspektivere refleksiv praksis læring. Teori og praksis i professionsdidaktik: En bog om refleksiv praksislæring. red. / Line Helverson Horn ; Peter Møller Pedersen ; Marianne Georgsen. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2022. s. 233-246

Bibtex

@inbook{4a751798f6bb4a329d6e2d3b1d0ac5e0,
title = "Relationer mellem teori og praksis kan udfordre og perspektivere refleksiv praksis l{\ae}ring",
abstract = "UCN{\textquoteright}s hvidbog Refleksiv Praksisl{\ae}ring (Horn et al, 2020) indeholder et unikt didaktisk programskrift for en professionsh{\o}jskole, som ikke alene adskiller sig fra, hvordan andre professionsh{\o}jskoler forholder sig deres p{\ae}dagogiske opgave men ogs{\aa} markerer en tydelig position ift. universiteternes bacheloruddannelser s{\ae}rligt hvad ang{\aa}r det faglige og det didaktiske arbejde med at relatere teori og praksis. Centralt for at forst{\aa}, hvad en professionsbacheloruddannelse er st{\aa}r sp{\o}rgsm{\aa}let om, hvordan uddannelsen, undervisere og praktikvejledere samt studerende relaterer teori og praksis til hinanden. Jeg har andetsteds (Knudsen, 2018, 2014a,b, 2012) kaldt dette for en identificerende problematik, der ikke lader sig l{\o}se men konstant m{\aa} diskuteres p{\aa} vekseluddannelser og derfor er sp{\o}rgsm{\aa}let centralt her. Samme udgangspunkt har Pia Rose B{\"o}wadt (2021), n{\aa}r hun for nyligt i en forskningsoversigt diskuterer, om l{\ae}reruddannelsen b{\o}r v{\ae}re mere praksisn{\ae}r eller mere teoribaseret. Det g{\ae}lder ogs{\aa} for UCN og akademi og professionsbacheloruddannelserne, der med sigte b{\aa}de p{\aa} erhvervet & professionen samt videreuddannelse ogs{\aa} er sp{\ae}ndt ud i mellem flere m{\aa}l (Haastrup et al, 2013).I refleksiv praksisl{\ae}ring skitseres generelle intentioner om at skabe en institutionel didaktisk tilgang p{\aa} tv{\ae}rs af mange forskellige uddannelser, som b{\aa}de t{\ae}ller erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser. Hvidbogens beskrivelser af refleksiv praksisl{\ae}ring som en institutionel didaktik for hele UCN begrundes med udgangspunkt i teorier om relationer mellem teori og praksis, om refleksion, praksis og l{\ae}ring, og det udm{\o}ntes i seks didaktiske principper for undervisningen p{\aa} professionsh{\o}jskolen (Horn et al, 2020). I refleksiv praksisl{\ae}ring tager man (jf. Jorgensen, 2005) eksplicit udgangspunkt i en dialektisk relation mellem teori og praksis. Det g{\o}res mht. at fremme studerendes og underviseres blik for, hvordan viden teoretisk viden og studerendes oplevelser kan oms{\ae}ttes i praksis. Det g{\aa}r ud p{\aa}, at anskue viden som en vekselvirkning mellem teori og praksis, hvilket vil sige, at man {\o}nsker p{\ae}dagogisk og didaktisk at undervisningen skal bygges op, s{\aa} den indeb{\ae}rer b{\aa}de teoretiske og praktiske perspektiver, der anskues som sider af samme sag og kan belyse & berige hinanden (Jorgensen, 2005, p.30).Jeg vil i dette kapitel anvende samme udgangspunkt i Jorgensen (2005) men ogs{\aa} didaktiske fortolkninger heraf (Haastrup & Knudsen, 2015a,b; Knudsen 2018, 2016, 2014a,b, 2012) til at udfordre og udvikle refleksiv praksisl{\ae}ring, som den kommer til udtryk i hvidbogen. ",
keywords = "professionsbacheloruddannelser, Teori og praksis, Videreg{\aa}ende uddannelse, Didaktik, L{\ae}ring",
author = "Knudsen, {Lars Emmerik Damgaard}",
year = "2022",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7210-774-5",
pages = "233--246",
editor = "Horn, {Line Helverson} and Pedersen, {Peter M{\o}ller} and Marianne Georgsen",
booktitle = "Teori og praksis i professionsdidaktik",
publisher = "Aalborg Universitetsforlag",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Relationer mellem teori og praksis kan udfordre og perspektivere refleksiv praksis læring

AU - Knudsen, Lars Emmerik Damgaard

PY - 2022

Y1 - 2022

N2 - UCN’s hvidbog Refleksiv Praksislæring (Horn et al, 2020) indeholder et unikt didaktisk programskrift for en professionshøjskole, som ikke alene adskiller sig fra, hvordan andre professionshøjskoler forholder sig deres pædagogiske opgave men også markerer en tydelig position ift. universiteternes bacheloruddannelser særligt hvad angår det faglige og det didaktiske arbejde med at relatere teori og praksis. Centralt for at forstå, hvad en professionsbacheloruddannelse er står spørgsmålet om, hvordan uddannelsen, undervisere og praktikvejledere samt studerende relaterer teori og praksis til hinanden. Jeg har andetsteds (Knudsen, 2018, 2014a,b, 2012) kaldt dette for en identificerende problematik, der ikke lader sig løse men konstant må diskuteres på vekseluddannelser og derfor er spørgsmålet centralt her. Samme udgangspunkt har Pia Rose Böwadt (2021), når hun for nyligt i en forskningsoversigt diskuterer, om læreruddannelsen bør være mere praksisnær eller mere teoribaseret. Det gælder også for UCN og akademi og professionsbacheloruddannelserne, der med sigte både på erhvervet & professionen samt videreuddannelse også er spændt ud i mellem flere mål (Haastrup et al, 2013).I refleksiv praksislæring skitseres generelle intentioner om at skabe en institutionel didaktisk tilgang på tværs af mange forskellige uddannelser, som både tæller erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser. Hvidbogens beskrivelser af refleksiv praksislæring som en institutionel didaktik for hele UCN begrundes med udgangspunkt i teorier om relationer mellem teori og praksis, om refleksion, praksis og læring, og det udmøntes i seks didaktiske principper for undervisningen på professionshøjskolen (Horn et al, 2020). I refleksiv praksislæring tager man (jf. Jorgensen, 2005) eksplicit udgangspunkt i en dialektisk relation mellem teori og praksis. Det gøres mht. at fremme studerendes og underviseres blik for, hvordan viden teoretisk viden og studerendes oplevelser kan omsættes i praksis. Det går ud på, at anskue viden som en vekselvirkning mellem teori og praksis, hvilket vil sige, at man ønsker pædagogisk og didaktisk at undervisningen skal bygges op, så den indebærer både teoretiske og praktiske perspektiver, der anskues som sider af samme sag og kan belyse & berige hinanden (Jorgensen, 2005, p.30).Jeg vil i dette kapitel anvende samme udgangspunkt i Jorgensen (2005) men også didaktiske fortolkninger heraf (Haastrup & Knudsen, 2015a,b; Knudsen 2018, 2016, 2014a,b, 2012) til at udfordre og udvikle refleksiv praksislæring, som den kommer til udtryk i hvidbogen.

AB - UCN’s hvidbog Refleksiv Praksislæring (Horn et al, 2020) indeholder et unikt didaktisk programskrift for en professionshøjskole, som ikke alene adskiller sig fra, hvordan andre professionshøjskoler forholder sig deres pædagogiske opgave men også markerer en tydelig position ift. universiteternes bacheloruddannelser særligt hvad angår det faglige og det didaktiske arbejde med at relatere teori og praksis. Centralt for at forstå, hvad en professionsbacheloruddannelse er står spørgsmålet om, hvordan uddannelsen, undervisere og praktikvejledere samt studerende relaterer teori og praksis til hinanden. Jeg har andetsteds (Knudsen, 2018, 2014a,b, 2012) kaldt dette for en identificerende problematik, der ikke lader sig løse men konstant må diskuteres på vekseluddannelser og derfor er spørgsmålet centralt her. Samme udgangspunkt har Pia Rose Böwadt (2021), når hun for nyligt i en forskningsoversigt diskuterer, om læreruddannelsen bør være mere praksisnær eller mere teoribaseret. Det gælder også for UCN og akademi og professionsbacheloruddannelserne, der med sigte både på erhvervet & professionen samt videreuddannelse også er spændt ud i mellem flere mål (Haastrup et al, 2013).I refleksiv praksislæring skitseres generelle intentioner om at skabe en institutionel didaktisk tilgang på tværs af mange forskellige uddannelser, som både tæller erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser. Hvidbogens beskrivelser af refleksiv praksislæring som en institutionel didaktik for hele UCN begrundes med udgangspunkt i teorier om relationer mellem teori og praksis, om refleksion, praksis og læring, og det udmøntes i seks didaktiske principper for undervisningen på professionshøjskolen (Horn et al, 2020). I refleksiv praksislæring tager man (jf. Jorgensen, 2005) eksplicit udgangspunkt i en dialektisk relation mellem teori og praksis. Det gøres mht. at fremme studerendes og underviseres blik for, hvordan viden teoretisk viden og studerendes oplevelser kan omsættes i praksis. Det går ud på, at anskue viden som en vekselvirkning mellem teori og praksis, hvilket vil sige, at man ønsker pædagogisk og didaktisk at undervisningen skal bygges op, så den indebærer både teoretiske og praktiske perspektiver, der anskues som sider af samme sag og kan belyse & berige hinanden (Jorgensen, 2005, p.30).Jeg vil i dette kapitel anvende samme udgangspunkt i Jorgensen (2005) men også didaktiske fortolkninger heraf (Haastrup & Knudsen, 2015a,b; Knudsen 2018, 2016, 2014a,b, 2012) til at udfordre og udvikle refleksiv praksislæring, som den kommer til udtryk i hvidbogen.

KW - professionsbacheloruddannelser

KW - Teori og praksis

KW - Videregående uddannelse

KW - Didaktik

KW - Læring

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-7210-774-5

SP - 233

EP - 246

BT - Teori og praksis i professionsdidaktik

A2 - Horn, Line Helverson

A2 - Pedersen, Peter Møller

A2 - Georgsen, Marianne

PB - Aalborg Universitetsforlag

CY - Aalborg

ER -