DPU

Aarhus Universitets segl

Relationer mellem teori og praksis kan udfordre og perspektivere refleksiv praksis læring

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

UCN’s hvidbog Refleksiv Praksislæring (Horn et al, 2020) indeholder et unikt didaktisk programskrift for en professionshøjskole, som ikke alene adskiller sig fra, hvordan andre professionshøjskoler forholder sig deres pædagogiske opgave men også markerer en tydelig position ift. universiteternes bacheloruddannelser særligt hvad angår det faglige og det didaktiske arbejde med at relatere teori og praksis. Centralt for at forstå, hvad en professionsbacheloruddannelse er står spørgsmålet om, hvordan uddannelsen, undervisere og praktikvejledere samt studerende relaterer teori og praksis til hinanden. Jeg har andetsteds (Knudsen, 2018, 2014a,b, 2012) kaldt dette for en identificerende problematik, der ikke lader sig løse men konstant må diskuteres på vekseluddannelser og derfor er spørgsmålet centralt her. Samme udgangspunkt har Pia Rose Böwadt (2021), når hun for nyligt i en forskningsoversigt diskuterer, om læreruddannelsen bør være mere praksisnær eller mere teoribaseret. Det gælder også for UCN og akademi og professionsbacheloruddannelserne, der med sigte både på erhvervet & professionen samt videreuddannelse også er spændt ud i mellem flere mål (Haastrup et al, 2013).
I refleksiv praksislæring skitseres generelle intentioner om at skabe en institutionel didaktisk tilgang på tværs af mange forskellige uddannelser, som både tæller erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser. Hvidbogens beskrivelser af refleksiv praksislæring som en institutionel didaktik for hele UCN begrundes med udgangspunkt i teorier om relationer mellem teori og praksis, om refleksion, praksis og læring, og det udmøntes i seks didaktiske principper for undervisningen på professionshøjskolen (Horn et al, 2020). I refleksiv praksislæring tager man (jf. Jorgensen, 2005) eksplicit udgangspunkt i en dialektisk relation mellem teori og praksis. Det gøres mht. at fremme studerendes og underviseres blik for, hvordan viden teoretisk viden og studerendes oplevelser kan omsættes i praksis. Det går ud på, at anskue viden som en vekselvirkning mellem teori og praksis, hvilket vil sige, at man ønsker pædagogisk og didaktisk at undervisningen skal bygges op, så den indebærer både teoretiske og praktiske perspektiver, der anskues som sider af samme sag og kan belyse & berige hinanden (Jorgensen, 2005, p.30).
Jeg vil i dette kapitel anvende samme udgangspunkt i Jorgensen (2005) men også didaktiske fortolkninger heraf (Haastrup & Knudsen, 2015a,b; Knudsen 2018, 2016, 2014a,b, 2012) til at udfordre og udvikle refleksiv praksislæring, som den kommer til udtryk i hvidbogen.
OriginalsprogDansk
TitelTeori og praksis i professionsdidaktik : En bog om refleksiv praksislæring
RedaktørerLine Helverson Horn, Peter Møller Pedersen, Marianne Georgsen
UdgivelsesstedAalborg
ForlagAalborg Universitetsforlag
Udgivelsesår2022
Sider233-246
Kapitel19
ISBN (trykt)978-87-7210-774-5
StatusUdgivet - 2022

    Forskningsområder

  • professionsbacheloruddannelser, Teori og praksis, Videregående uddannelse, Didaktik, Læring

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Projekter

ID: 261160858