DPU

Aarhus Universitets segl

Relationer mellem teori og praksis i pædagogisk og lærerfagligt arbejde

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

Forbindelsen mellem teori og praksis er en grundlægende udfordring. Det gælder alle fag og professioner men ikke mindst for lærer- og pædagogstuderende, som netop formidler viden og som denne bog derfor adresserer. Den grundlæggende idé er, at teori og praksis kan relateres på flere forskellige måder, og de hver af disse understøtter bestemte opfattelser af pædagogik og undervisning. Denne bog forsøger derfor give svar på, hvordan du kan forstå og omsætte relationerne mellem teori og praksis i dine pædagogiske studier og aktiviteter.

Bogen giver dig viden om:

• Hvordan og hvorfor teori og praksis relaterer sig til hinanden som forskellige vidensformer, og hvordan disse forskellige former for viden ofte knytter sig til den kultur, som de optræder i.

• Hvordan du kan analysere og syntetisere den måde, du i dit eget pædagogiske arbejde relaterer teori og praksis på, så du dermed også kan skærpe dit perspektiv på andres praksis.

• Hvordan du kan skabe en pædagogisk praksis, hvor der er en transparent sammenhæng mellem teori og praksis.

Relationer mellem TEORI OG PRAKSIS henvender sig særligt til lærer- og pædagogstuderende i forbindelse med praktikken, bachelorprojektet og pædagogiske udviklingsprojekter. Bogen igennem diskuteres relationen mellem teori og praksis gennem cases og eksempler.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagAkademisk Forlag
Antal sider170
ISBN (Trykt)978-87-50052-16-6
StatusUdgivet - 2018

    Forskningsområder

  • Teori og praksis, Didaktik, Lærer, Pædagog, Undervisning, Læreruddannelse, Pædagoguddannelse, Videregående uddannelse

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Aktiviteter

Projekter

ID: 127374314