Regulering af jødiske kroppe: Om præmisser for tolerance over for afvigende kroppe

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskning

Formålet med artiklen er at beskrive og forklare, hvordan jødiske kroppe reguleres, og på hvilke præmisser tolerance over for afvigende kroppe opstår i en jødisk kontekst. Artiklens materiale udgøres af israelitisk-jødiske kropsopfattelser fra Mosebøgerne til den tidlige rabbinske litteratur, hvor særlig opmærksomhed rettes mod spændingsfeltet mellem på den ene side en fremstilling af kroppe, der forventes at gå kulturens ærinde i forhold til at sikre kulturens videreførelse, og på den anden side samme materiales ofte nuancerede reaktioner på kropsligs afvigelse. Denne del af undersøgelsen trækker på teori dels af Michel Foucault om, hvordan kultur sikrer sin egen overlevelse ved at indsamle viden om bl.a. kroppe med henblik på at regulere brugen af dem, dels af Judith Butler, der bl.a. forklarer, hvordan kultur trods alt er åben for såkaldt subversion, idet det bidrager til at udvide og udvikle kulturens normer og heraf følgende regulering af bl.a. kroppe. I de dele af undersøgelsen, hvor selve udviklingen af kropsopfattelser er i fokus, trækkes der endvidere på religionssociologen Robert Bellahs og psykologen Merlin Donalds teorier om kulturel evolution med henblik på at formulere artiklens tese om, at tolerance opstår, når kultur bringes i situationer, hvor den må trække på bl.a. forskellighed og specialisering for at sikre sin overlevelse. Artiklen konkluderer, at bibelsk, især præstelig intolerance over for fysiske handicaps, afløses af rabbinsk intolerance over for mentale handicaps, da sidstnævnte forhindrer en optimal udlægning og tilpasning af den skriftlige torah til den ændrede historiske kontekst, hvor jøderne stod uden tempelkult og land. Øget tolerance kan således ikke dokumenteres, men det kan en forskudt tolerance. De tidlige rabbineres vægtning af torahstudier og frelse til et liv efter døden blev de handicappede kroppes nye mulighed for at blive set, tolereret, og til tider inkluderet i kulturen, så længe de med torahlæsning og –udlægning samt udførelse af budene bidrog til folkets hellighed, sammenhold og fremtidige frelse.
OriginalsprogDansk
TidsskriftCollegium Bibllicum Årsskrift
Vol/bind18
Sider (fra-til)23-38
StatusUdgivet - 15 maj 2014

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 75985695