Refleksiv literacy og interkulturalitet i L1 og L2

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  • Kristine Kabel
  • Lone Krogsgaard Svarstad, Københavns Professionshøjskole
Kapitlet præsenterer et fokuseret etnografisk studie på en skole i København, hvor vi har undersøgt elevers refleksive literacy og interkulturalitet i dansk- og engelskundervisningen. Data er fra to 8. klasser og består af klasserumsobservationer, samtaler med elever, dokumenter fra undervisning og elevpræsentationer. I kapitlet opstiller vi fire didaktiske principper, som teoretisk bygger på refleksiv literacy og interkulturalitet, og vi bruger principperne til at undersøge udskolingselevers deltagelse og deltagelsesmuligheder i danskfaget og engelskfaget og til at diskutere ligheder og forskelle mellem de to fag, samt potentielle samarbejdsmuligheder.
OriginalsprogDansk
TitelSprogfag i forandring 2 : pædagogik og praksis
RedaktørerAnnette Søndergaard Gregersen
UdgivelsesstedFrederiksberg
ForlagSamfundslitteratur
Udgivelsesårapr. 2019
Udgave3
Sider35-54
ISBN (trykt)9788759332429
ISBN (Elektronisk)9788759334386
StatusUdgivet - apr. 2019

    Forskningsområder

  • Grundskole, Undervisning, Dansk/læse/skrive, Sprog, Didaktik

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 137778492