Rammesætning af det sprogpædagogiske arbejde med tosprogede småbørn

Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

Rammesætning af det sprogpædagogiske arbejde med flersprogede småbørn Småbørns sproglige udvikling er kommet mere og mere i fokus i bl.a. Danmark og Norge i det seneste årti (Holm & Schmidt, 2015). Det har i en dansk kontekst manifesteret sig i udvikling af læreplaner med fokus på sprog, i en udbredt anvendelse af evalueringsredskaber og i en introduktion af en lang række programmer og koncepter med fokus på sprog inden for dagtilbudsområdet. Målet med dette paper er at belyse denne udvikling med særligt fokus på, hvordan tosprogede småbørn indlejres i diskursen om at styrke småbørns sproglige udvikling. Det empiriske udgangspunkt for analysen er lovgivning, ministerielle og kommunale rapporter, sprogtest og udviklingsarbejder. Det centrale omdrejningspunkt i analysen er de formelle institutionelle kategoriseringer af småbørns sproglige udvikling, der ses i diskursen om at styrke småbørns sproglige udvikling. Formelle kategoriseringer af individer kan ifølge Foucault ses som en produktion af forholdet mellem ”det normale” og ”det anormale”. Kategoriseringerne indebærer, at individet gennem en vurdering bliver objekt for en dokumentation, der giver mulighed for differentiering, sammenligning og sanktionering, og at der sker en konstruktion af normalitet (Foucault, 2002). Uanset hvad formålet er med kategoriseringen, er der tale om, at der etableres en distinktion, der baserer sig på normative forestillinger om, hvordan noget – fx børns sproglige udvikling – bør være. Kategoriseringerne kan herigennem vise noget om, hvordan man institutionelt ser på og forstår flersprogethed og dansk som andetsprog, hvad det er for et vidensgrundlag, der trækkes på, og hvordan denne viden tilvejebringes. Kategoriseringerne rummer således direkte og indirekte sprogpolitiske udsagn og kan ses som udtryk for en ”de facto language policy” (Shohamy, 2006). Analysen viser, at der kan identificeres tre forskellige typer af kategoriseringer af tosprogede småbørns sproglige udvikling, der har vidt forskellige implikationer for, hvordan der i dagtilbud arbejdes med dansk som andetsprog. Litteratur: Holm, L. & Schmidt L. S. K. (2015). Sprogtest i daginstitutioner. I Andresen, K. m.fl. (red.). Test og prøvelser. Oprindelse, udvikling, aktualitet. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. Foucault, M. (2005). Vidensarkæologien. Århus: Philosophia. Shohamy, E. (2006). Language Policy. Hidden agendas and new approaches. London: Routledge.
OriginalsprogDansk
Udgivelsesår8 jun. 2017
Antal sider12
StatusUdgivet - 8 jun. 2017
BegivenhedNordand 13: Nordens språk som andraspråk 13 - Vaasa Universitet, Vasa, Finland
Varighed: 7 jun. 20179 jun. 2017

Konference

KonferenceNordand 13
LokationVaasa Universitet
LandFinland
ByVasa
Periode07/06/201709/06/2017

    Forskningsområder

  • Tosprogede småbørn, Kategoriseringer, Faglige traditioner, Pædagogisk praksis

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 114155713