Principper for organisering af undren: Indsamlingshistoriske perspektiver på John Olsens Undrekammer

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Standard

Principper for organisering af undren : Indsamlingshistoriske perspektiver på John Olsens Undrekammer. / Jakobsen, Lise Skytte.

Aftryk af liv: John Olsen. red. / Rasmus Kjærboe. Ribe : Ribe Kunstmuseum, 2018. s. 96-135.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Harvard

Jakobsen, LS 2018, Principper for organisering af undren: Indsamlingshistoriske perspektiver på John Olsens Undrekammer. i R Kjærboe (red.), Aftryk af liv: John Olsen. Ribe Kunstmuseum, Ribe, s. 96-135.

APA

Jakobsen, L. S. (2018). Principper for organisering af undren: Indsamlingshistoriske perspektiver på John Olsens Undrekammer. I R. Kjærboe (red.), Aftryk af liv: John Olsen (s. 96-135). Ribe: Ribe Kunstmuseum.

CBE

Jakobsen LS. 2018. Principper for organisering af undren: Indsamlingshistoriske perspektiver på John Olsens Undrekammer. Kjærboe R, red. I Aftryk af liv: John Olsen. Ribe: Ribe Kunstmuseum. s. 96-135.

MLA

Jakobsen, Lise Skytte "Principper for organisering af undren: Indsamlingshistoriske perspektiver på John Olsens Undrekammer". Kjærboe, Rasmus (redaktører). Aftryk af liv: John Olsen. Ribe: Ribe Kunstmuseum. 2018, 96-135.

Vancouver

Jakobsen LS. Principper for organisering af undren: Indsamlingshistoriske perspektiver på John Olsens Undrekammer. I Kjærboe R, red., Aftryk af liv: John Olsen. Ribe: Ribe Kunstmuseum. 2018. s. 96-135

Author

Jakobsen, Lise Skytte. / Principper for organisering af undren : Indsamlingshistoriske perspektiver på John Olsens Undrekammer. Aftryk af liv: John Olsen. red. / Rasmus Kjærboe. Ribe : Ribe Kunstmuseum, 2018. s. 96-135

Bibtex

@inbook{33dc3f2831474426aa70a22690164f08,
title = "Principper for organisering af undren: Indsamlingshistoriske perspektiver p{\aa} John Olsens Undrekammer",
abstract = "Den danske kunstner John Olsens samlingspr{\ae}sentationer er p{\aa} {\'e}n gang dragende og frast{\o}dende, poetiske og kitschede, intime og encyklop{\ae}diske. I denne tekst er jeg optaget af, hvordan denne mods{\ae}tningsfyldte fascination kan for-st{\aa}s i et kunst- og samlingshistorisk perspektiv. John Olsens undreskabe er overbevisende blevet sat i forbindelse med de typer af samlinger og samlingsorganiseringer, man kender fra ren{\ae}ssancens kunstkamre, ogs{\aa} kaldet raritetskabinetter eller p{\aa} tysk ’Wunderkammer’, (vid)underkammer. I disse fyrstesamlinger fra 1500-tallet blandede man netop det natur- og menneskeskabte i mods{\ae}t-ning til den opdeling mellem natur-, kunst- og kulturhistorie, vi kender fra moderne museer, s{\aa}dan som de formede sig fra slutningen af 1700-tallet og begyndelsen af 1800-tallet. I denne tekst udfolder jeg dette samlingshistoriske perspektiv p{\aa} John Olsens v{\ae}rker, men etablerer ogs{\aa} forbindelser til andre, nyere, eksempler p{\aa} samlinger, samlingsteori og organiseringsbetydning.",
author = "Jakobsen, {Lise Skytte}",
year = "2018",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-993747-8-6",
pages = "96--135",
editor = "Rasmus Kj{\ae}rboe",
booktitle = "Aftryk af liv",
publisher = "Ribe Kunstmuseum",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Principper for organisering af undren

T2 - Indsamlingshistoriske perspektiver på John Olsens Undrekammer

AU - Jakobsen, Lise Skytte

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - Den danske kunstner John Olsens samlingspræsentationer er på én gang dragende og frastødende, poetiske og kitschede, intime og encyklopædiske. I denne tekst er jeg optaget af, hvordan denne modsætningsfyldte fascination kan for-stås i et kunst- og samlingshistorisk perspektiv. John Olsens undreskabe er overbevisende blevet sat i forbindelse med de typer af samlinger og samlingsorganiseringer, man kender fra renæssancens kunstkamre, også kaldet raritetskabinetter eller på tysk ’Wunderkammer’, (vid)underkammer. I disse fyrstesamlinger fra 1500-tallet blandede man netop det natur- og menneskeskabte i modsæt-ning til den opdeling mellem natur-, kunst- og kulturhistorie, vi kender fra moderne museer, sådan som de formede sig fra slutningen af 1700-tallet og begyndelsen af 1800-tallet. I denne tekst udfolder jeg dette samlingshistoriske perspektiv på John Olsens værker, men etablerer også forbindelser til andre, nyere, eksempler på samlinger, samlingsteori og organiseringsbetydning.

AB - Den danske kunstner John Olsens samlingspræsentationer er på én gang dragende og frastødende, poetiske og kitschede, intime og encyklopædiske. I denne tekst er jeg optaget af, hvordan denne modsætningsfyldte fascination kan for-stås i et kunst- og samlingshistorisk perspektiv. John Olsens undreskabe er overbevisende blevet sat i forbindelse med de typer af samlinger og samlingsorganiseringer, man kender fra renæssancens kunstkamre, også kaldet raritetskabinetter eller på tysk ’Wunderkammer’, (vid)underkammer. I disse fyrstesamlinger fra 1500-tallet blandede man netop det natur- og menneskeskabte i modsæt-ning til den opdeling mellem natur-, kunst- og kulturhistorie, vi kender fra moderne museer, sådan som de formede sig fra slutningen af 1700-tallet og begyndelsen af 1800-tallet. I denne tekst udfolder jeg dette samlingshistoriske perspektiv på John Olsens værker, men etablerer også forbindelser til andre, nyere, eksempler på samlinger, samlingsteori og organiseringsbetydning.

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-993747-8-6

SP - 96

EP - 135

BT - Aftryk af liv

A2 - Kjærboe, Rasmus

PB - Ribe Kunstmuseum

CY - Ribe

ER -