Praktik og dannelse: Om selvoverskridelser i praktikken

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

    2894 Downloads (Pure)

    Abstract

    I Unge Pædagogers temanummer 'Praktik i læreruddannelsen' (2004), efterlyses bedre praktikforhold for de lærerstuderende. Tre artikler konkluderer, at der reflekteres for lidt, fx Liv Sundli[1]: "De studerende påvirkes implicit til at udføre undervisning, som ligner praktiklærerens og praktikskolens rutiner. Der fokuseres kun lidt på de studerendes forudsætninger, ideer og refleksioner." (Sundli 2004: 31). Det bemærkelsesværdige består i, at man i alle tre artikler betragter imitation som problemet og refleksion som løsningen. Ideen med praktik må netop være, at de studerende lærer om praksis, gennem praksis og af en praktiklærer. Idealet må altså være, at via praktisk arbejde opnås erkendelser, kunnen og praktisk visdom som Aristoteles kaldte fronesis. Det er således ikke tilstrækkeligt at reflektere over processen for at redegøre for det lærte, da dette netop består af et ikke uvæsentligt moment af tavs viden

     

    OriginalsprogDansk
    TidsskriftUnge Pædagoger
    Nummer2
    Sider (fra-til)59-71
    Antal sider13
    ISSN0106-5386
    StatusUdgivet - 2007

    Emneord

    • Dannelse
    • praktik
    • mesterlære

    Citationsformater