Aarhus Universitets segl

Praktik og dannelse: Om selvoverskridelser i praktikken

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Dokumenter

  • Institut for Didaktik
I Unge Pædagogers temanummer 'Praktik i læreruddannelsen' (2004), efterlyses bedre praktikforhold for de lærerstuderende. Tre artikler konkluderer, at der reflekteres for lidt, fx Liv Sundli[1]: "De studerende påvirkes implicit til at udføre undervisning, som ligner praktiklærerens og praktikskolens rutiner. Der fokuseres kun lidt på de studerendes forudsætninger, ideer og refleksioner." (Sundli 2004: 31). Det bemærkelsesværdige består i, at man i alle tre artikler betragter imitation som problemet og refleksion som løsningen. Ideen med praktik må netop være, at de studerende lærer om praksis, gennem praksis og af en praktiklærer. Idealet må altså være, at via praktisk arbejde opnås erkendelser, kunnen og praktisk visdom som Aristoteles kaldte fronesis. Det er således ikke tilstrækkeligt at reflektere over processen for at redegøre for det lærte, da dette netop består af et ikke uvæsentligt moment af tavs viden

 

OriginalsprogDansk
TidsskriftUnge Paedagoger
Nummer2
Sider (fra-til)59-71
Antal sider13
ISSN0106-5386
StatusUdgivet - 2007

    Forskningsområder

  • Dannelse, praktik, mesterlære

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Download-statistik

Ingen data tilgængelig

ID: 197140