Praksisintegreret undervisning

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Standard

Praksisintegreret undervisning. / Knudsen, Lars Emmerik Damgaard.

Undervisning på professionsuddannelser. red. / Vibeke Damlund. København : Munksgaard , 2018. s. 59-80.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Harvard

Knudsen, LED 2018, Praksisintegreret undervisning. i V Damlund (red.), Undervisning på professionsuddannelser. Munksgaard , København, s. 59-80, Sammen om Københavns Professionshøjskole, København, Danmark, 08/06/2018.

APA

Knudsen, L. E. D. (2018). Praksisintegreret undervisning. I V. Damlund (red.), Undervisning på professionsuddannelser (s. 59-80). Munksgaard .

CBE

Knudsen LED. 2018. Praksisintegreret undervisning. Damlund V, red. I Undervisning på professionsuddannelser. København: Munksgaard . s. 59-80.

MLA

Knudsen, Lars Emmerik Damgaard "Praksisintegreret undervisning". Damlund, Vibeke (redaktører). Undervisning på professionsuddannelser. Kapitel 3, København: Munksgaard . 2018, 59-80.

Vancouver

Knudsen LED. Praksisintegreret undervisning. I Damlund V, red., Undervisning på professionsuddannelser. København: Munksgaard . 2018. s. 59-80

Author

Knudsen, Lars Emmerik Damgaard. / Praksisintegreret undervisning. Undervisning på professionsuddannelser. red. / Vibeke Damlund. København : Munksgaard , 2018. s. 59-80

Bibtex

@inbook{f4cfbb5886774561ba4aa728ccbcc96b,
title = "Praksisintegreret undervisning",
abstract = "P{\aa} alle uddannelser arbejder undervisere med, at undervisningen f{\aa}r en betydning for den studerende og dennes professionelle virke. P{\aa} professionsbacheloruddannelserne er der imidlertid skrevet meget begr{\ae}nset om didaktikken heri, og jeg vil i dette kapitel derfor komme med forslag til, hvordan en s{\aa}dan didaktik kan begribes, ved at tage udgangspunkt i kernen i uddannelserne, nemlig relationer mellem teori og praksis. Teori og praksis er ikke blot vidensformer, men ogs{\aa} kulturelle former, og i det lys ligger vanskelighederne ved at relatere teori og praksis til hinanden i at forst{\aa}, hvordan forskellige teori- og praksisforst{\aa}elser relaterer sig til hinanden (Carr 1986). Teori og praksis som et didaktisk v{\ae}rkt{\o}j handler dels om at blive bevidst om egne forst{\aa}elser af relationerne mellem teori og praksis (retrospektiv proces) og dels blive inspireret til at planl{\ae}gge, gennemf{\o}re og evaluere fremtidig undervisning med bevidste valg af, hvordan der i undervisningen skal arbejdes med teori- og praksisrelationer (prospektiv proces). Det vil jeg i dette kapitel udfolde n{\ae}rmere gennem en case og en r{\ae}kke modeller, som anvendes til at analysere casen.",
keywords = "Teori og praksis, Didaktik, Professionsh{\o}jskole, Undervisning, Videreg{\aa}ende uddannelse",
author = "Knudsen, {Lars Emmerik Damgaard}",
year = "2018",
month = jun,
day = "22",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-628-1837-8",
pages = "59--80",
editor = "Vibeke Damlund",
booktitle = "Undervisning p{\aa} professionsuddannelser",
publisher = "Munksgaard ",
note = "Sammen om K{\o}benhavns Professionsh{\o}jskole ; Conference date: 08-06-2018",
url = "http://ipaper.ipapercms.dk/ProfessionshoejskolenMetropol/sammen-om-kp/?page=6",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Praksisintegreret undervisning

AU - Knudsen, Lars Emmerik Damgaard

PY - 2018/6/22

Y1 - 2018/6/22

N2 - På alle uddannelser arbejder undervisere med, at undervisningen får en betydning for den studerende og dennes professionelle virke. På professionsbacheloruddannelserne er der imidlertid skrevet meget begrænset om didaktikken heri, og jeg vil i dette kapitel derfor komme med forslag til, hvordan en sådan didaktik kan begribes, ved at tage udgangspunkt i kernen i uddannelserne, nemlig relationer mellem teori og praksis. Teori og praksis er ikke blot vidensformer, men også kulturelle former, og i det lys ligger vanskelighederne ved at relatere teori og praksis til hinanden i at forstå, hvordan forskellige teori- og praksisforståelser relaterer sig til hinanden (Carr 1986). Teori og praksis som et didaktisk værktøj handler dels om at blive bevidst om egne forståelser af relationerne mellem teori og praksis (retrospektiv proces) og dels blive inspireret til at planlægge, gennemføre og evaluere fremtidig undervisning med bevidste valg af, hvordan der i undervisningen skal arbejdes med teori- og praksisrelationer (prospektiv proces). Det vil jeg i dette kapitel udfolde nærmere gennem en case og en række modeller, som anvendes til at analysere casen.

AB - På alle uddannelser arbejder undervisere med, at undervisningen får en betydning for den studerende og dennes professionelle virke. På professionsbacheloruddannelserne er der imidlertid skrevet meget begrænset om didaktikken heri, og jeg vil i dette kapitel derfor komme med forslag til, hvordan en sådan didaktik kan begribes, ved at tage udgangspunkt i kernen i uddannelserne, nemlig relationer mellem teori og praksis. Teori og praksis er ikke blot vidensformer, men også kulturelle former, og i det lys ligger vanskelighederne ved at relatere teori og praksis til hinanden i at forstå, hvordan forskellige teori- og praksisforståelser relaterer sig til hinanden (Carr 1986). Teori og praksis som et didaktisk værktøj handler dels om at blive bevidst om egne forståelser af relationerne mellem teori og praksis (retrospektiv proces) og dels blive inspireret til at planlægge, gennemføre og evaluere fremtidig undervisning med bevidste valg af, hvordan der i undervisningen skal arbejdes med teori- og praksisrelationer (prospektiv proces). Det vil jeg i dette kapitel udfolde nærmere gennem en case og en række modeller, som anvendes til at analysere casen.

KW - Teori og praksis

KW - Didaktik

KW - Professionshøjskole

KW - Undervisning

KW - Videregående uddannelse

UR - http://munksgaard.dk/Sygepleje/Undervisning-på-professionsuddannelser/9788762818378

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-628-1837-8

SP - 59

EP - 80

BT - Undervisning på professionsuddannelser

A2 - Damlund, Vibeke

PB - Munksgaard

CY - København

T2 - Sammen om Københavns Professionshøjskole

Y2 - 8 June 2018

ER -