Praksisintegreret undervisning

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

På alle uddannelser arbejder undervisere med, at undervisningen får en betydning for den studerende og dennes professionelle virke. På professionsbacheloruddannelserne er der imidlertid skrevet meget begrænset om didaktikken heri, og jeg vil i dette kapitel derfor komme med forslag til, hvordan en sådan didaktik kan begribes, ved at tage udgangspunkt i kernen i uddannelserne, nemlig relationer mellem teori og praksis. Teori og praksis er ikke blot vidensformer, men også kulturelle former, og i det lys ligger vanskelighederne ved at relatere teori og praksis til hinanden i at forstå, hvordan forskellige teori- og praksisforståelser relaterer sig til hinanden (Carr 1986). Teori og praksis som et didaktisk værktøj handler dels om at blive bevidst om egne forståelser af relationerne mellem teori og praksis (retrospektiv proces) og dels blive inspireret til at planlægge, gennemføre og evaluere fremtidig undervisning med bevidste valg af, hvordan der i undervisningen skal arbejdes med teori- og praksisrelationer (prospektiv proces). Det vil jeg i dette kapitel udfolde nærmere gennem en case og en række modeller, som anvendes til at analysere casen.
OriginalsprogDansk
TitelUndervisning på professionsuddannelser
RedaktørerVibeke Damlund
Antal sider22
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagMunksgaard
Udgivelsesår22 jun. 2018
Sider59-80
Kapitel3
ISBN (trykt)978-87-628-1837-8
StatusUdgivet - 22 jun. 2018
BegivenhedSammen om Københavns Professionshøjskole - Campus Carlsberg, København, Danmark
Varighed: 8 jun. 2018 → …
http://ipaper.ipapercms.dk/ProfessionshoejskolenMetropol/sammen-om-kp/?page=6

Workshop

WorkshopSammen om Københavns Professionshøjskole
LokationCampus Carlsberg
LandDanmark
ByKøbenhavn
Periode08/06/2018 → …
Internetadresse

    Forskningsområder

  • Teori og praksis, Didaktik, Professionshøjskole, Undervisning, Videregående uddannelse

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 127975486