Prægraduat ledelseskursus på medicinstudiet

Publikation: KonferencebidragPosterFormidling

Introduktion:
På kandidatuddannelsen i medicin ved Aarhus Universitet (AU), er fra E16 indført et introduktionskursus i lægelig ledelse. Formålet er at give de studerende en øget bevidsthed om ledelse, både teoretisk og praktisk, samt at forberede dem på KBU-lægens ledelsesopgaver.

Materiale og metoder:
Kurset består af 2 timers forelæsning, en hjemmeopgave og 4 timers holdundervisning og er udviklet i samarbejde mellem AU, Region Midt og Yngre Læger. Til holdundervisningen er udviklet et dilemmaspil, der består af 6 kort med en beskrivelse af et realistisk ledelsesdilemma, som en KBU-læge kan stå i. Spillet spilles i små grupper med 4-5 studerende. Hvert dilemmakort indeholder fire løsningsmuligheder. De studerende skiftes til at læse et kort højt og deltagerne vælger alle anonymt deres svar, hvorefter de begrunder deres valg.

Resultater:
De studerendes er begejstrede for kurset. Især dilemmaspillet fungerer godt. Til spørgsmålet ”På en skala fra 0-5, I hvilken grad har dilemmaspillet bidraget til at forberede dig på KBU-lægens ledelsesrolle?” giver de studerende i gennemsnit 4,1 point.

Diskussion:
At undervise medicinstuderende i ledelse er udfordrende, da mange af dem endnu ikke har ledelseserfaring. Dilemmaspillet har vist sig at være en metode, der kan facilitere fælles refleksion om, hvordan man udøver ledelse som KBU-læge, samt fordele og ulemper ved forskellige løsningsmuligheder. Metoden er i vores kursus suppleret med både teori og cases, hvilket giver et fælles sprog om emnet ledelse. Vi vil derfor anbefale at man kombinerer dilemmaspillet med et fagligt ”stillads”. Næste skridt er at afprøve metoden andre steder inden for medicinsk uddannelse.
OriginalsprogDansk
Udgivelsesår24 nov. 2016
StatusUdgivet - 24 nov. 2016
BegivenhedDSMU årsmøde: Dansk Selskab for Medicinsk Uddannelse - Aarhus, Danmark
Varighed: 24 nov. 201624 nov. 2016
Konferencens nummer: 17

Konference

KonferenceDSMU årsmøde
Nummer17
LandDanmark
ByAarhus
Periode24/11/201624/11/2016

    Forskningsområder

  • Ledelse, prægraduat, kommunikation

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 105186017