Med Læring Retur præsenteres her for første gang på dansk et samlet værk af den internationalt anerkendte engelske professor i uddannelsesforskning Gert Biesta. Som titlen hentyder til, så skal 'læring, i lyset af begrebets enorme udbredelse, sendes retur og genfortolkes' - en fortolkning af den danske titel Læring Retur, der stemmer overens med budskabet i originaltitlen 'Beyond Learning', der hentyder til en overskridning af begrebet læring hen imod en fornyelse af dets indhold. I Danmark (se fx Knud Illeris' indflydelsesrige bog Læring, 2006), som i mange andre lande, er uddannelse de sidste mange år blevet anskuet langt oftere fra et læringsperspektiv end fra et undervisningsperspektiv, for dermed at flytte opmærksomheden væk fra undervisning som en instrumentel deduktion af lærens, skolens og samfundets forestillinger om, hvad der ikke blot er nyttigt for eleven men også, hvad der er skal til, for at eleven kan lære noget, og til et fokus på elevens egen læreproces med hvad dertil hører af kognitive, emotionelle og sociale elementer (for at blive i Illeris' terminologi). Denne diskussion er blevet ført politisk, pædagogisk, psykologisk, sociologisk og filosofisk af nær sagt alle, der har beskæftiget sig med undervisning inden for de sidste 15-20 år eller mere. Der er altså tale en massiv opmærksom omkring, hvordan elever lærer, hvordan deres forudsætninger betinger læringen, hvordan læreren skal forstå og tage udgangspunkt i disse og hvordan eleven ikke blot uddannes og dannes netop på baggrund af læring.