Plads til idrætstalenter i den danske folkeskole: inspirationsmateriale til videreudvikling af idrætsklassen som en helhedsorienteret model for tidlig talentudvikling

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportFormidling

Standard

Harvard

APA

CBE

MLA

Vancouver

Author

Bibtex

@book{47e0e73494624a5d8e6b8cb3f3c7522f,
title = "Plads til idr{\ae}tstalenter i den danske folkeskole: inspirationsmateriale til videreudvikling af idr{\ae}tsklassen som en helhedsorienteret model for tidlig talentudvikling",
abstract = "Inspirationsmaterialet bygger p{\aa} resultaterne af et 4-{\aa}rigt forskningsprojekt med titlen Plads til idr{\ae}tstalenter i folkeskolen om idr{\ae}tsklasser i folkeskolens 7. til 9. klasser i landets elitekommuner. Projektet har haft til form{\aa}l at unders{\o}ge styrkerne og udfordringer ved det s{\ae}rlige tilbud, som idr{\ae}tsklasser udg{\o}r personligt, sportsligt, fagligt og socialt for idr{\ae}tsklasseelever i udskolingen. Inspirationsmaterialet pr{\ae}senterer projektets hovedresultater og nogle centrale begivenheder og udfordringer, som idr{\ae}tselever kan komme ud for i l{\o}bet af deres idr{\ae}tsskoleforl{\o}b. Disse begivenheder kan v{\ae}re afg{\o}rende for, hvorvidt de kommer ind p{\aa} et dobbelt udviklingsspor, finder sig til rette og forbliver der, eller ikke kommer ind, mistrives, kommer under pres og strander p{\aa} normative eller non-normative overgange og forlader det dobbelte udviklingsspor. De normative overgange er dem, som alle idr{\ae}tselever kommer ud for og som kan forudses som fx overgangen til U17 eller overgangen mellem folkeskole og ungdomsuddannelse. De non-normative er de overgange, der opst{\aa}r ad hoc i form af skader, flytninger eller forandringer i klubben, som kun rammer nogle idr{\ae}ts elever. ",
keywords = "Tidlig talentudvikling, Idr{\ae}tsklasser, Dual career, Elitesport, Uddannelse, Inspirationsmateriale, Idr{\ae}tselever, Folkeskole, Grundskole, Talent",
author = "Nielsen, {Jens Christian} and Jesper Olesen",
year = "2017",
language = "Dansk",
publisher = "DPU, Aarhus Universitet",

}

RIS

TY - RPRT

T1 - Plads til idrætstalenter i den danske folkeskole

T2 - inspirationsmateriale til videreudvikling af idrætsklassen som en helhedsorienteret model for tidlig talentudvikling

AU - Nielsen, Jens Christian

AU - Olesen, Jesper

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - Inspirationsmaterialet bygger på resultaterne af et 4-årigt forskningsprojekt med titlen Plads til idrætstalenter i folkeskolen om idrætsklasser i folkeskolens 7. til 9. klasser i landets elitekommuner. Projektet har haft til formål at undersøge styrkerne og udfordringer ved det særlige tilbud, som idrætsklasser udgør personligt, sportsligt, fagligt og socialt for idrætsklasseelever i udskolingen. Inspirationsmaterialet præsenterer projektets hovedresultater og nogle centrale begivenheder og udfordringer, som idrætselever kan komme ud for i løbet af deres idrætsskoleforløb. Disse begivenheder kan være afgørende for, hvorvidt de kommer ind på et dobbelt udviklingsspor, finder sig til rette og forbliver der, eller ikke kommer ind, mistrives, kommer under pres og strander på normative eller non-normative overgange og forlader det dobbelte udviklingsspor. De normative overgange er dem, som alle idrætselever kommer ud for og som kan forudses som fx overgangen til U17 eller overgangen mellem folkeskole og ungdomsuddannelse. De non-normative er de overgange, der opstår ad hoc i form af skader, flytninger eller forandringer i klubben, som kun rammer nogle idræts elever.

AB - Inspirationsmaterialet bygger på resultaterne af et 4-årigt forskningsprojekt med titlen Plads til idrætstalenter i folkeskolen om idrætsklasser i folkeskolens 7. til 9. klasser i landets elitekommuner. Projektet har haft til formål at undersøge styrkerne og udfordringer ved det særlige tilbud, som idrætsklasser udgør personligt, sportsligt, fagligt og socialt for idrætsklasseelever i udskolingen. Inspirationsmaterialet præsenterer projektets hovedresultater og nogle centrale begivenheder og udfordringer, som idrætselever kan komme ud for i løbet af deres idrætsskoleforløb. Disse begivenheder kan være afgørende for, hvorvidt de kommer ind på et dobbelt udviklingsspor, finder sig til rette og forbliver der, eller ikke kommer ind, mistrives, kommer under pres og strander på normative eller non-normative overgange og forlader det dobbelte udviklingsspor. De normative overgange er dem, som alle idrætselever kommer ud for og som kan forudses som fx overgangen til U17 eller overgangen mellem folkeskole og ungdomsuddannelse. De non-normative er de overgange, der opstår ad hoc i form af skader, flytninger eller forandringer i klubben, som kun rammer nogle idræts elever.

KW - Tidlig talentudvikling

KW - Idrætsklasser

KW - Dual career

KW - Elitesport

KW - Uddannelse

KW - Inspirationsmateriale

KW - Idrætselever

KW - Folkeskole

KW - Grundskole

KW - Talent

M3 - Rapport

BT - Plads til idrætstalenter i den danske folkeskole

PB - DPU, Aarhus Universitet

CY - København

ER -