Abstract
PIX.org er et veletableret testsystem af digitale kompetencer, der har stor relevans og anvendelighed for universitetsstuderende i Danmark. Systemet spiller på mere end 120 universiteter i Europa en afgørende rolle i at evaluere og styrke de digitale kompetencer blandt studerende, hvilket er af stor betydning i det moderne uddannelseslandskab.
PIX-systemet er koblet til både DSI 2.0 fra 2022 (det europæiske Digital Skills Index) og læringsresultater (learning outcomes) fra PIX er ved at blive knyttet til EQF 2017 med ambitionen om at være klar som et tilbud til brugere af PIX i 2025, inkl. vejledninger til både digitale kompetencer og de 8 kompetenceniveauer, der potentielt kan måles i PIX-systemet. Udviklerne af PIX-systemet anerkender løbende teknologiske nybrud som GenAI og arbejder på at indbygge dette og andre nye digitale teknologier i systemets portefølje af digitale kompetencer.
PIX-systemet er koblet til både DSI 2.0 fra 2022 (det europæiske Digital Skills Index) og læringsresultater (learning outcomes) fra PIX er ved at blive knyttet til EQF 2017 med ambitionen om at være klar som et tilbud til brugere af PIX i 2025, inkl. vejledninger til både digitale kompetencer og de 8 kompetenceniveauer, der potentielt kan måles i PIX-systemet. Udviklerne af PIX-systemet anerkender løbende teknologiske nybrud som GenAI og arbejder på at indbygge dette og andre nye digitale teknologier i systemets portefølje af digitale kompetencer.
Originalsprog | Dansk |
---|
Forlag | Aarhus University. Centre for Educational Development - CED |
---|---|
Antal sider | 15 |
Status | Udgivet - dec. 2023 |
Emneord
- digitale kompetencer
- curriculum development