Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Rapport › Forskning › peer review
Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Rapport › Forskning › peer review
}
TY - RPRT
T1 - PIRLS 2016
T2 - en international undersøgelse om læsekompetence i 3. og 4. klasse : bilag
AU - Mejding, Jan
AU - Neubert, Katja
AU - Larsen, Randi
N1 - Bind 2 af rapporten
PY - 2017/12/5
Y1 - 2017/12/5
N2 - Som i 2006 og i 2011 har danske børn nu i 2016 vist, at de kan reagere med forståelse på udfordrende, men alderssvarende tekster. Danske elever i 4. klasse klarer sig stort set pænt – de ligger over gennemsnittet af elever inden for EU/OECD. Men siden 2011 er det gået tilbage, og eleverne er nu tilbage på det niveau, danske elever havde i 2006 samtidig med, at læsekompetencen er steget i en række andre lande. Der er stadig stor spredning i danske elevers læsekompetence på mellemtrinnet, både inden for klassen og mellem klasser. En spredning, der kan beskrives som en forskel på op til tre år i læseniveau, så der er udfordringer nok at tage fat på. Naturligvis vil der være forskelle mellem børn, men det er måske alligevel overraskende, at hele klasser gennemsnitligt adskiller sig lige så meget fra hinanden som forskellen mellem de bedste og nogle af de lavest præsterende landes gennemsnitsresultater. Så man kan lidt forenklet sige, at vi har hele verden i vores skolesystem.
AB - Som i 2006 og i 2011 har danske børn nu i 2016 vist, at de kan reagere med forståelse på udfordrende, men alderssvarende tekster. Danske elever i 4. klasse klarer sig stort set pænt – de ligger over gennemsnittet af elever inden for EU/OECD. Men siden 2011 er det gået tilbage, og eleverne er nu tilbage på det niveau, danske elever havde i 2006 samtidig med, at læsekompetencen er steget i en række andre lande. Der er stadig stor spredning i danske elevers læsekompetence på mellemtrinnet, både inden for klassen og mellem klasser. En spredning, der kan beskrives som en forskel på op til tre år i læseniveau, så der er udfordringer nok at tage fat på. Naturligvis vil der være forskelle mellem børn, men det er måske alligevel overraskende, at hele klasser gennemsnitligt adskiller sig lige så meget fra hinanden som forskellen mellem de bedste og nogle af de lavest præsterende landes gennemsnitsresultater. Så man kan lidt forenklet sige, at vi har hele verden i vores skolesystem.
KW - Grundskole
KW - Dansk/læse/skrive
KW - Internationale komparative undersøgelser
KW - Test og karakterer
UR - https://unipress.dk/udgivelser/p/pirls-2016/
M3 - Rapport
SN - 978 87 7184 425 2
BT - PIRLS 2016
PB - Aarhus Universitetsforlag
CY - Danmark
ER -