Aarhus Universitets segl

PIRLS 2016: en international undersøgelse om læsekompetence i 3. og 4. klasse : bilag

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

Som i 2006 og i 2011 har danske børn nu i 2016 vist, at de kan reagere med forståelse på udfordrende, men alderssvarende tekster. Danske elever i 4. klasse klarer sig stort set pænt – de ligger over gennemsnittet af elever inden for EU/OECD. Men siden 2011 er det gået tilbage, og eleverne er nu tilbage på det niveau, danske elever havde i 2006 samtidig med, at læsekompetencen er steget i en række andre lande. Der er stadig stor spredning i danske elevers læsekompetence på mellemtrinnet, både inden for klassen og mellem klasser. En spredning, der kan beskrives som en forskel på op til tre år i læseniveau, så der er udfordringer nok at tage fat på. Naturligvis vil der være forskelle mellem børn, men det er måske alligevel overraskende, at hele klasser gennemsnitligt adskiller sig lige så meget fra hinanden som forskellen mellem de bedste og nogle af de lavest præsterende landes gennemsnitsresultater. Så man kan lidt forenklet sige, at vi har hele verden i vores skolesystem.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedDanmark
ForlagAarhus Universitetsforlag
Antal sider197
ISBN (Trykt)978 87 7184 425 2
ISBN (Elektronisk)978 87 7184 533 4
StatusUdgivet - 5 dec. 2017

Bibliografisk note

Bind 2 af rapporten

    Forskningsområder

  • Grundskole, Dansk/læse/skrive, Internationale komparative undersøgelser, Test og karakterer

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 119771871