PATIENTOVERFLYTNING: Betydning af en teoretisk tilgang og teori generelt for patientplejen

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskning

Standard

PATIENTOVERFLYTNING : Betydning af en teoretisk tilgang og teori generelt for patientplejen . / Hall, Elisabeth; Uhrenfeldt, Lisbeth; Fegran, Liv; Aagaard, Hanne; Ludvigsen, Mette Spliid; Meyer, Gabriele.

2014.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskning

Harvard

APA

CBE

MLA

Vancouver

Author

Bibtex

@conference{a1553441baaa4d79a6a453bca0b0c3fa,
title = "PATIENTOVERFLYTNING: Betydning af en teoretisk tilgang og teori generelt for patientplejen ",
abstract = "Baggrund. Overflytning mellem afdelinger og hospitaler er et dagligdags f{\ae}nomen i sundhedsv{\ae}senet og inkluderer overflytning, tilbageflytning og modtagelse af en patient. For patienter og p{\aa}r{\o}rende kan overflytning v{\ae}re en voldsom oplevelse. Forskning viser, at overflytning langt fra er en rutine for patient og p{\aa}r{\o}rende; den kan v{\ae}re en lettelse og et tegn p{\aa} bedring. Samtidig kan den ogs{\aa} v{\ae}re skr{\ae}mmende og stressende p{\aa} grund af transport, uvished, forandring af personale og afdeling. Sygeplejersken har forpligtigelse til at tilrettel{\ae}gge forhold ved overflytning s{\aa} at overgangen bliver til st{\o}rst mulig gavn for patient og p{\aa}r{\o}rende. Form{\aa}l. Form{\aa}let med denne pr{\ae}sentation er at skabe viden om og interesse for, hvad en teoretisk tilgang, s{\aa}som transitions teori, betyder for klinisk praksis, og hvad teori betyder for sygeplejefaget generelt. Metode. Pr{\ae}sentationen vil v{\ae}re en redeg{\o}relse af tre temaer, der vil sammenholdes og diskuteres: (1) forskning om overflytning, (2) Meleis transition teori, (3) transition teoriens betydning for forskningsresultater og teoriers betydning generelt for evidensbaseret praksis i klinisk sygepleje. Afs{\ae}t er blandt andet tre metasynteser foretaget af forskergruppen PRANSIT (Patient and Relative Transition in Transfer) om patienter og p{\aa}r{\o}rendes oplevelser af overflytning mellem afdelinger og hospitaler. I disse metasynteser blev Meleis transitions teori om overgang brugt som teoretisk ramme. Resultat. Overflytning er en urov{\ae}kkende oplevelse, fordi forandring eller afsked kan komme uforberedt. Det nye sted kan v{\ae}re ukendt og modtagelsen give patienter og p{\aa}r{\o}rende f{\o}lelsen af ubetydelighed. Den amerikanske sygeplejeteoretiker Afaf Meleis og hendes medarbejdere har gennem flere {\aa}rtier udviklet teori om begrebet transition, et f{\ae}nomen som de argumenterer for er centralt i sygeplejen. N{\aa}r en person er i en overgangsfase (transition) - som ved en overflytning, kan sygeplejen g{\o}re en forskel for patientens sundhedstilstand. Sygeplejens teoretiske udvikling har synliggjort den viden, der findes i faget. Den peger p{\aa} behovet for videre forskning og for forsat udvikling af uddannelse og klinisk praksis. Konklusion. Der findes i dag adskillige teorier, som beskriver begreber og f{\ae}nomener i sygeplejen. Teorier har uden tvivl bidraget til evidens og systematisk t{\ae}nkning i sygeplejefaget. Inddragelse af teorier i uddannelse og praksis har skabt en st{\o}rre forst{\aa}else for sygeplejens genstandsfelt, for betydningen af teori for praksis og omvendt. Ikke mindst har teorier fra Nightingale og frem til i dag, heriblandt transition teori, skabt forst{\aa}else for kerneopgaven i sygeplejen: patientplejen. Derfor er der afg{\o}rende for sygeplejersker, at have kendskab til, hvad transitions teori indeb{\ae}rer.",
author = "Elisabeth Hall and Lisbeth Uhrenfeldt and Liv Fegran and Hanne Aagaard and Ludvigsen, {Mette Spliid} and Gabriele Meyer",
year = "2014",
language = "Dansk",

}

RIS

TY - ABST

T1 - PATIENTOVERFLYTNING

T2 - Betydning af en teoretisk tilgang og teori generelt for patientplejen

AU - Hall, Elisabeth

AU - Uhrenfeldt, Lisbeth

AU - Fegran, Liv

AU - Aagaard, Hanne

AU - Ludvigsen, Mette Spliid

AU - Meyer, Gabriele

PY - 2014

Y1 - 2014

N2 - Baggrund. Overflytning mellem afdelinger og hospitaler er et dagligdags fænomen i sundhedsvæsenet og inkluderer overflytning, tilbageflytning og modtagelse af en patient. For patienter og pårørende kan overflytning være en voldsom oplevelse. Forskning viser, at overflytning langt fra er en rutine for patient og pårørende; den kan være en lettelse og et tegn på bedring. Samtidig kan den også være skræmmende og stressende på grund af transport, uvished, forandring af personale og afdeling. Sygeplejersken har forpligtigelse til at tilrettelægge forhold ved overflytning så at overgangen bliver til størst mulig gavn for patient og pårørende. Formål. Formålet med denne præsentation er at skabe viden om og interesse for, hvad en teoretisk tilgang, såsom transitions teori, betyder for klinisk praksis, og hvad teori betyder for sygeplejefaget generelt. Metode. Præsentationen vil være en redegørelse af tre temaer, der vil sammenholdes og diskuteres: (1) forskning om overflytning, (2) Meleis transition teori, (3) transition teoriens betydning for forskningsresultater og teoriers betydning generelt for evidensbaseret praksis i klinisk sygepleje. Afsæt er blandt andet tre metasynteser foretaget af forskergruppen PRANSIT (Patient and Relative Transition in Transfer) om patienter og pårørendes oplevelser af overflytning mellem afdelinger og hospitaler. I disse metasynteser blev Meleis transitions teori om overgang brugt som teoretisk ramme. Resultat. Overflytning er en urovækkende oplevelse, fordi forandring eller afsked kan komme uforberedt. Det nye sted kan være ukendt og modtagelsen give patienter og pårørende følelsen af ubetydelighed. Den amerikanske sygeplejeteoretiker Afaf Meleis og hendes medarbejdere har gennem flere årtier udviklet teori om begrebet transition, et fænomen som de argumenterer for er centralt i sygeplejen. Når en person er i en overgangsfase (transition) - som ved en overflytning, kan sygeplejen gøre en forskel for patientens sundhedstilstand. Sygeplejens teoretiske udvikling har synliggjort den viden, der findes i faget. Den peger på behovet for videre forskning og for forsat udvikling af uddannelse og klinisk praksis. Konklusion. Der findes i dag adskillige teorier, som beskriver begreber og fænomener i sygeplejen. Teorier har uden tvivl bidraget til evidens og systematisk tænkning i sygeplejefaget. Inddragelse af teorier i uddannelse og praksis har skabt en større forståelse for sygeplejens genstandsfelt, for betydningen af teori for praksis og omvendt. Ikke mindst har teorier fra Nightingale og frem til i dag, heriblandt transition teori, skabt forståelse for kerneopgaven i sygeplejen: patientplejen. Derfor er der afgørende for sygeplejersker, at have kendskab til, hvad transitions teori indebærer.

AB - Baggrund. Overflytning mellem afdelinger og hospitaler er et dagligdags fænomen i sundhedsvæsenet og inkluderer overflytning, tilbageflytning og modtagelse af en patient. For patienter og pårørende kan overflytning være en voldsom oplevelse. Forskning viser, at overflytning langt fra er en rutine for patient og pårørende; den kan være en lettelse og et tegn på bedring. Samtidig kan den også være skræmmende og stressende på grund af transport, uvished, forandring af personale og afdeling. Sygeplejersken har forpligtigelse til at tilrettelægge forhold ved overflytning så at overgangen bliver til størst mulig gavn for patient og pårørende. Formål. Formålet med denne præsentation er at skabe viden om og interesse for, hvad en teoretisk tilgang, såsom transitions teori, betyder for klinisk praksis, og hvad teori betyder for sygeplejefaget generelt. Metode. Præsentationen vil være en redegørelse af tre temaer, der vil sammenholdes og diskuteres: (1) forskning om overflytning, (2) Meleis transition teori, (3) transition teoriens betydning for forskningsresultater og teoriers betydning generelt for evidensbaseret praksis i klinisk sygepleje. Afsæt er blandt andet tre metasynteser foretaget af forskergruppen PRANSIT (Patient and Relative Transition in Transfer) om patienter og pårørendes oplevelser af overflytning mellem afdelinger og hospitaler. I disse metasynteser blev Meleis transitions teori om overgang brugt som teoretisk ramme. Resultat. Overflytning er en urovækkende oplevelse, fordi forandring eller afsked kan komme uforberedt. Det nye sted kan være ukendt og modtagelsen give patienter og pårørende følelsen af ubetydelighed. Den amerikanske sygeplejeteoretiker Afaf Meleis og hendes medarbejdere har gennem flere årtier udviklet teori om begrebet transition, et fænomen som de argumenterer for er centralt i sygeplejen. Når en person er i en overgangsfase (transition) - som ved en overflytning, kan sygeplejen gøre en forskel for patientens sundhedstilstand. Sygeplejens teoretiske udvikling har synliggjort den viden, der findes i faget. Den peger på behovet for videre forskning og for forsat udvikling af uddannelse og klinisk praksis. Konklusion. Der findes i dag adskillige teorier, som beskriver begreber og fænomener i sygeplejen. Teorier har uden tvivl bidraget til evidens og systematisk tænkning i sygeplejefaget. Inddragelse af teorier i uddannelse og praksis har skabt en større forståelse for sygeplejens genstandsfelt, for betydningen af teori for praksis og omvendt. Ikke mindst har teorier fra Nightingale og frem til i dag, heriblandt transition teori, skabt forståelse for kerneopgaven i sygeplejen: patientplejen. Derfor er der afgørende for sygeplejersker, at have kendskab til, hvad transitions teori indebærer.

M3 - Konferenceabstrakt til konference

ER -