DPU

Aarhus Universitets segl

Pædagogiske koncepter og skolearkitektur: - læringstrappen kritisk belyst

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskning

”Vi bliver nødt til at tænke grundskolen helt anderledes.” Sådan ind- ledes et af de pædagogiske/arkitektoniske programmer, der danner grundlag for arkitekternes arbejde, når en ny skole skal bygges. Med inspiration fra USA, Australien og New Zealand har skolearkitekturen ændret sig fra det Klasseværelsebaserede til et skifte mod projektba- serede undervisningsformer i åbne, flydende fællesarealer og i akti- vitetsbaserede læringsrum.
I denne artikel belyses et bygningselement inden for skolebyggeri, nemlig læringstrappen, er opstået på baggrund af skolekonsulenters pædagogiske koncept, for en inkluderende skole med aktiv, varieret læring, som bl.a. var målet med skolereformen 2013. Men diskrepan- sen mellem forestillinger og praksis er til at få øje på. Lærerne op- lever, at læringstrappen fratager dem en række handlemuligheder i forhold til netop at undervise inkluderende, således at arkitekturen i praksis stiller flere fordringer til de elever der i forvejen er udfordrede.
Bidragets oversatte titelPedagogical concepts and school architecture: - The learning stair in the light of critical theory
OriginalsprogDansk
TidsskriftUnge Pædagoger
Vol/bind83
Nummer1
Sider (fra-til)62-71
Antal sider10
ISSN0106-5386
StatusUdgivet - apr. 2022

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 263295900