Pædagogisk brug af test

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Dokumenter

DOI

De danske nationale test er computerbaserede, selvrettende og adaptive
og er obligatoriske for elever i en række fag på 2.-8. klassetrin. Ved be-
slutningen om at indføre dem i 2006 var det politikernes genkommende
begrundelse at de skulle fungere som et pædagogisk redskab og bidrage til
at skabe en stærk evalueringskultur. Denne artikel undersøger om det med
nationale test er lykkedes at skabe et sådant pædagogisk redskab.
Undersøgelsen indledes med en gennemgang af måder en test som nationale
test potentielt kan fungere som et pædagogisk redskab, og nationale test
undersøges derefter for om disse måder er realiserede. Undersøgelsen
foretages som et dokumentstudie af baggrundsrapporter, vejledninger,
evalueringer, hjemmesider mv. fra Undervisningsministeriet. Det viser sig i
analyserne at nationale test kun i meget begrænset omfang kan fungere som
et pædagogisk redskab. Det overvejes dernæst hvad den rolle nationale test
spiller, kan have af konsekvenser for skolen og undervisningen af eleverne
OriginalsprogDansk
TidsskriftSakprosa
Vol/bind10
Nummer2
Sider (fra-til)1-40
ISSN1502-6000
DOI
StatusUdgivet - 2018

    Forskningsområder

  • Standardiserede tests, Rasch, Information om test, Pædagogisk redskab

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Download-statistik

Ingen data tilgængelig

ID: 145284708