Pædagoger som forældrevejledere

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Baseret på etnografisk feltarbejde i tre daginstitutioner og tilhærende familier, viser vi at forældre ikke kun holdes ansvarlige for deres børns liv derhjemme, men også for pædagogers muligheder for at gøre et godt stykke arbejde med børnene i daginstitutionen. Vi fokuserer på pædagoger som forældrevejledere dels i forhold til at få forældre til at støtte pædagogernes daglige arbejde med børnene, dels i forhold til at rådgive dem om, hvordan man er en ansvarlig forælder, der samarbejder på passende måder med personalet og stimulerer sit barns udvikling derhjemme. Forældrene modtager velvilligt sådanne råd, da de er meget bevidste om at undgå forskellige risici. Denne risikobevidsthed gives næring af diagnostiske former, hvilket yderligere motiverer forældrene til at følge personalets råd.
OriginalsprogDansk
TidsskriftForskning i Pædagogers Profession og Uddannelse
Vol/bind2
Nummer2
Sider (fra-til)32-47
Antal sider15
ISSN2446-2810
StatusUdgivet - 8 nov. 2018

    Forskningsområder

  • Dagtilbud, Samarbejde, Forældre, Pædagoger, Etnografi, Forældre/Forældresamarbejde, Pædagogprofession

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 127636932