Pædagogens samarbejdet med lærere i skolen: pædagogens faglighed

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Denne artikel diskuterer, hvordan pædagogers faglighed kan bidrage til at øge deltagelse, læring, udvikling og trivsel for børn i folkeskolen. På baggrund af empiriske studier i både almen-pædagogiske og specialpædagogiske læringsmiljøer argumenteres der i artiklen for, at pædagogens faglighed og rolle i skolen kan ses som en væsentlig forudsætning for, at den inkluderende skole bliver virkeliggjort og ikke forbliver en politisk, ideologisk fordring. Pædagogens faglighed kan bidrage til, at undervisningen - og ikke mindst forventningerne til børnenes deltagelse i skolen - tilpasses børnene og det fællesskab, de har med hinanden – og som øver stor indflydelse på læring og trivsel.
OriginalsprogDansk
TitelPædagogen som myndighedsperson : en grundbog
RedaktørerKirsten Elisa Petersen, Torsten Erlandsen
Antal sider15
UdgivelsesstedFrederiksberg
ForlagSamfundslitteratur
Udgivelsesår10 jun. 2017
Sider305-320
Artikelnummer17
ISBN (trykt)9788759326275
StatusUdgivet - 10 jun. 2017

    Forskningsområder

  • Flerfagligt samarbejde, Pædagogens rolle, Inklusion, Specialpædagogik, Pædagogprofession, Trivsel, Læring og læringsmiljøer, Grundskole

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 107947255