Pædagogens rolle og betydning

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

Pædagogens rolle og betydning har i den historiske udvikling været spændt ud mellem initiativer fra civilsamfundets side og initiativer fra statens side. Civilsamfundet var den dominerende initiativtager frem til midten af 1900 tallet, hvorefter staten bliver mere og mere dominerende. Dette gælder både med hensyn til oprettelse af uddannelser til pædagoger og etablering af institutioner for børn og unge. I kapitlet redegøres for, hvornår og hvordan pædagogen kom til verden i Danmark, hvem der var initiativtagere, og hvem der stod for etablering af uddannelser samt, hvordan pædagogen etableres som pædagog, profession og organisation. Til sidst redegøres for pædagogens aktuelle rolle og betydning i forhold til konkurrencestaten og de udfordringer, som følger heraf.
OriginalsprogDansk
TitelPædagogen som myndighedsperson : en grundbog
RedaktørerKirsten Elisa Petersen, Torsten Erlandsen
Antal sider18
UdgivelsesstedFrederiksberg
ForlagSamfundslitteratur
Udgivelsesår2017
Sider25-43
Artikelnummer2
Kapitel1
ISBN (trykt)978-87-593-2627-5
StatusUdgivet - 2017

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 120077841