Abstract
Danske småbørn tilbringer mange timer uden for hjemmet, og derfor har det stor betydning for deres triv-sel og udvikling, at de er i et dagtilbud med høj pædagogisk kvalitet. Det gælder ikke mindst børn i udsatte positioner, som kan have brug for en ekstra pædagogisk indsats tidligt i livet for at få samme muligheder som deres kammerater for at klare sig godt i skolen og i livet.
Det er baggrunden for forskningsprojektet ”Pædagogisk Kvalitet i dagplejen (PKD)”, som undersøger, om man kan styrke den pædagogiske kvalitet i dagplejen med målbart positive effekter for alle børns sprog og socio-emotionelle udvikling ved at støtte dagplejerne i at arbejde systematisk og fokuseret med at skabe nære relationer og udviklende interaktioner med alle børn. Dette med udgangspunkt i fire pædagogiske kerneelementer: Prioritering af Sprog, Kommunikativ Læsning, Læring i Omsorg og Læring i Leg. Det pædagogiske indhold er baseret på den Vygotsky-inspirerede pædagogiske tilgang Abecedarian, som i flere internationale studier har vist sig at have positive effekter på børns trivsel og udvikling både på kort og langt sigt. Effekterne er fortrinsvis fundet i studier med børn fra meget resursesvage hjem, og Abecedarian-tilgangen er aldrig tidligere afprøvet og evalueret i en dansk dagtilbudskontekst.
PKD implementeres som et 2-årigt praksisbaseret kompetenceudviklingsforløb, hvor dagplejerne arbejder med de pædagogiske kerneelementer med deres egne dagplejebørn i hjemmet og løbende samarbejder med deres kolleger i dagplejegruppen om at planlægge, evaluere og udvikle deres praksis ud fra principperne i PKD. I dette arbejde understøttes de af en digital læringsplatform med viden og værktøjer til at arbejde systematisk med PKD. Ligeledes understøttes dagplejere og dagplejegrupper af deres pædagogiske ledere, som på workshops får mulighed for erfaringsudveksling og viden om det pædagogiske indhold og facilitering af dagplejernes læreprocesser.
Pædagogisk kvalitet i dagplejen (PKD) understøtter arbejdet med Den styrkede pædagogiske læreplan navn-lig i forhold til det pædagogiske grundlag, læreplanstemaerne og den systematiske evalueringskultur.
Hovedresultater i PKD
Det etnografiske studie i tre kommuner viser:
- at PKD styrkede dagplejernes faglige selvsikkerhed og professionelle identitet.
- at refleksionerne i dagplejegrupperne udviklede sig fra at handle om at beskrive, at de arbejdede med de pædagogiske elementer i PKD, til hvorfor de gjorde det, og hvordan de kunne udvikle deres praksis for at støtte op om det enkelte barns udvikling og behov.
- Dette påvirkede dagplejernes arbejde med dagplejebørnene i hjemmet positivt. Navnlig projektets pædagogiske strategier til at arbejde med sprog og læsning var tydelige i dagplejehjemmet.
Trods de positive takter finder vi ikke signifikante positive effekter på det samlede kvantitative niveau. Det kan blandt andet skyldes, at corona-pandemien vanskeliggjorde mulighederne for praksislæring i dagplejegrupperne, og at der lokalt var stor forskel på, hvordan PKD blev understøttet og organiseret.
Det er baggrunden for forskningsprojektet ”Pædagogisk Kvalitet i dagplejen (PKD)”, som undersøger, om man kan styrke den pædagogiske kvalitet i dagplejen med målbart positive effekter for alle børns sprog og socio-emotionelle udvikling ved at støtte dagplejerne i at arbejde systematisk og fokuseret med at skabe nære relationer og udviklende interaktioner med alle børn. Dette med udgangspunkt i fire pædagogiske kerneelementer: Prioritering af Sprog, Kommunikativ Læsning, Læring i Omsorg og Læring i Leg. Det pædagogiske indhold er baseret på den Vygotsky-inspirerede pædagogiske tilgang Abecedarian, som i flere internationale studier har vist sig at have positive effekter på børns trivsel og udvikling både på kort og langt sigt. Effekterne er fortrinsvis fundet i studier med børn fra meget resursesvage hjem, og Abecedarian-tilgangen er aldrig tidligere afprøvet og evalueret i en dansk dagtilbudskontekst.
PKD implementeres som et 2-årigt praksisbaseret kompetenceudviklingsforløb, hvor dagplejerne arbejder med de pædagogiske kerneelementer med deres egne dagplejebørn i hjemmet og løbende samarbejder med deres kolleger i dagplejegruppen om at planlægge, evaluere og udvikle deres praksis ud fra principperne i PKD. I dette arbejde understøttes de af en digital læringsplatform med viden og værktøjer til at arbejde systematisk med PKD. Ligeledes understøttes dagplejere og dagplejegrupper af deres pædagogiske ledere, som på workshops får mulighed for erfaringsudveksling og viden om det pædagogiske indhold og facilitering af dagplejernes læreprocesser.
Pædagogisk kvalitet i dagplejen (PKD) understøtter arbejdet med Den styrkede pædagogiske læreplan navn-lig i forhold til det pædagogiske grundlag, læreplanstemaerne og den systematiske evalueringskultur.
Hovedresultater i PKD
Det etnografiske studie i tre kommuner viser:
- at PKD styrkede dagplejernes faglige selvsikkerhed og professionelle identitet.
- at refleksionerne i dagplejegrupperne udviklede sig fra at handle om at beskrive, at de arbejdede med de pædagogiske elementer i PKD, til hvorfor de gjorde det, og hvordan de kunne udvikle deres praksis for at støtte op om det enkelte barns udvikling og behov.
- Dette påvirkede dagplejernes arbejde med dagplejebørnene i hjemmet positivt. Navnlig projektets pædagogiske strategier til at arbejde med sprog og læsning var tydelige i dagplejehjemmet.
Trods de positive takter finder vi ikke signifikante positive effekter på det samlede kvantitative niveau. Det kan blandt andet skyldes, at corona-pandemien vanskeliggjorde mulighederne for praksislæring i dagplejegrupperne, og at der lokalt var stor forskel på, hvordan PKD blev understøttet og organiseret.
Originalsprog | Dansk |
---|
Forlag | Århus Universitet |
---|---|
Antal sider | 108 |
ISBN (Elektronisk) | 978-87-7684-453-0 |
Status | Udgivet - jan. 2024 |
Emneord
- Kvalitet i dagtilbud
- professions og kompetenceudvikling
- Dagpleje
- refleksion
- organisatorisk læring