Pædagogisk kvalitet i daginstitutioner

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

    Abstract

    Pædagogisk kvalitet i daginstitutioner er et komplekst og multidimensionelt fænomen, der ikke kan defineres en gang for alle. Overordnet set handler pædagogisk kvalitet om, at børnene har mulghed for at leve et godt børneliv og samtidig har gode lærings- og udviklingsmuligheder. Forskningen peger på en række betingelser, som er en forudsætning for pædagogisk kvalitet, f.eks. normering, gruppestørrelse og gode relationer mellem børnene og pædagogerne.
    Der er udviklet forskellige skalaer til måling af pædagogisk kvalitet. DIsse forsøg på kvantitativ måling har været udsat for kritik, og der har i stedet været argumenteret for at inddrage de involverede parter - pædagoger, forældre og børns synspunkter på pædagogisk kvalitet.
    En række kriterier for pædagogisk kvalitet går igen på tværs af kulturer, medens en række andre faktorer er forskellige. I opsamlingen peges på, hvad der kan uddrages om pædagogisk kvalitet i en dansk kulturel sammenhæng.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftPædagogisk Psykologisk Tidsskrift
    Vol/bind50
    Nummer3
    Sider (fra-til)12-22
    Antal sider11
    ISSN1903-0002
    StatusUdgivet - 2013

    Emneord

    • pædagogisk kvalitet
    • daginstitutioner
    • Early childhood
    • Dagtilbud
    • Læring og læringsmiljøer

    Citationsformater