Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Overskridende læring - ADHD problematikken som eksempel

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  • Subjektivering, Køn og Diversitet
  • Institut for Læring
  • Forskningsprogrammet i Diversitet og Læring
ADHD er en problematik, der i tiltagende grad fylder i medierne, i forældres bevidsthed, i klasseværelserne, i PPR-praksis og i den specialpædagogiske indsats. ADHD-problematikken er omstridt, og der er således mange forskellige perspektiver på, hvordan vi skal forstå ADHD. Er det udtryk for en patologisering af uro? Eller er der tale om genetisk betingede kognitive vanskeligheder med opmærksomhed og impulskontrol? Skyldes ADHD en forkert produktion og koncentration af sporstoffer i hjernen? Eller skyldes det, at kreativitet ikke i samme grad som tidligere kan rummes i skolernes klasseværelser? Er der tale om uopdragne børn? Eller er det uheldige coping-strategier, der er negativt selvforstærkende?
I kapitlet præsenterer vi en kritisk og praksis–nær tilgang til overskridende læring. Som hhv. forskere og professionelle er det vores mål at medvirke til at overskride udbredt dualistisk tænkning (Rasmussen, 2006), hvor årsagen til ’fejlen’ enten søges i barnet eller i omgivelsernes ’fejlbehandling af barnet’ – forældrenes psykosociale erfaringer, og således uformåen som opdragere, eller lærernes pædagogiske inkompetence. Ved at ”tage udgangspunkt i børns særlige positioner i den særlige handlesammenhæng, hvor de deltager” (Højholt, 1996: 62), søger vores tilgang på engang bedre både at forstå og fremme børns udvikling.
Efter introduktion af teori om overskridende læring eksemplificerer vi tilgangen med to empiriske cases om 5. klasse-drengen, Anton, der ikke ønsker at tage sin medicin mod ADHD og 1. klasse-drengen, Mikkel, der er under udredning for ADHD samt hans støttepædagog Katja.
OriginalsprogDansk
TitelSpecialpædagogik : en grundbog
RedaktørerJørgen Christiansen, Brian Degn Mårtensson, Torben Pedersen
Antal sider13
ForlagHans Reitzels Forlag
Udgivelsesår2011
Sider113-125
Kapitel8
ISBN (trykt)978-87-412-5423-4
StatusUdgivet - 2011

Bibliografisk note

Line Lerche Mørck, M.A. in Psychology, Ph.D., Associate Professor, Aarhus Universitet, Denmark, e-mail: llm@dpu.dk, phone: +45 2810 6003.
Line Lerche Mørck has been researching marginalized young adults and their everyday life, learning and transcending marginalisation. In her book Boundary Communities she develops a social practice theory of how you support learning and transcending marginalisation through overlapping communities which is constituted across ethnic and social differences. She is further developing the theory of expansive learning in boundary communities into areas of Danish productions schools / Alternative skill based Community Colleges, as well as inclusive education and doing collective biography work with mothers to diagnosed children.

Karen-Lis Kristensen, M.A. in Psychology, Doctoral student as Aalborg University, Denmark, and also working as a school psychologist in Viborg, Denmark, e-mail: karenliskristensen@gmail.com, phone: +45 26 16 04 47
Karen-Lis Kristensen works as a school psychologist with children between the age of 0-18 years, and the parents and professionals around them. Her Ph.D. project is about trancending teacher’s burnout and ADHD diagnostication of children. In this work she is inspired by Line Lerche Mørcks combination of expansive learning with trancending marginalization. She did her master study in a symphony orchestra, exploring ’stage axiety’ as participation in difficult conditions. She is a former teacher.

    Forskningsområder

  • Overskridende læring, ADHD, lærer-udbrændthed, dualistisk tænkning, soial prksis teori, Specialpædagogik, Læring

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 32173268