Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Opvækst i provinsen: Om dem, der bliver, og dem, der rejser

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

Standard

Opvækst i provinsen : Om dem, der bliver, og dem, der rejser. / Gulløv, Eva; Gulløv, John Matthias.

Aarhus : Aarhus Universitetsforlag, 2020. 194 s. (Antropologiske Studier).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

Harvard

Gulløv, E & Gulløv, JM 2020, Opvækst i provinsen: Om dem, der bliver, og dem, der rejser. Antropologiske Studier, Aarhus Universitetsforlag, Aarhus.

APA

Gulløv, E., & Gulløv, J. M. (2020). Opvækst i provinsen: Om dem, der bliver, og dem, der rejser. Aarhus Universitetsforlag. Antropologiske Studier

CBE

Gulløv E, Gulløv JM 2020. Opvækst i provinsen: Om dem, der bliver, og dem, der rejser. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag. 194 s. (Antropologiske Studier).

MLA

Gulløv, Eva og John Matthias Gulløv Opvækst i provinsen: Om dem, der bliver, og dem, der rejser Aarhus: Aarhus Universitetsforlag. 2020. (Antropologiske Studier).

Vancouver

Gulløv E, Gulløv JM. Opvækst i provinsen: Om dem, der bliver, og dem, der rejser. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag, 2020. 194 s. (Antropologiske Studier).

Author

Gulløv, Eva ; Gulløv, John Matthias. / Opvækst i provinsen : Om dem, der bliver, og dem, der rejser. Aarhus : Aarhus Universitetsforlag, 2020. 194 s. (Antropologiske Studier).

Bibtex

@book{0cbe9389d64745d98d9d76b3eda85ce1,
title = "Opv{\ae}kst i provinsen: Om dem, der bliver, og dem, der rejser",
abstract = "Opv{\ae}kst i provinsen belyser, hvordan b{\o}rn og unge uden for uddannelsesbyerne gradvist overbevises om n{\o}dvendigheden af at forlade deres hjemegn. Dermed s{\ae}tter bogen fokus p{\aa} den sk{\ae}vhed mellem land og by, som pr{\ae}ger det danske samfund, men den udforskes her fra en ny vinkel. Med udgangspunkt i b{\o}rns og unges perspektiver g{\aa}r bogen t{\ae}t p{\aa} de processer, der l{\ae}rer mange b{\o}rn at tvivle p{\aa} de lokale muligheder. Baseret p{\aa} et antropologisk feltarbejde p{\aa} T{\o}nderegnen viser forfatterne, hvordan b{\o}rne- og ungeinstitutioner spiller en central rolle i denne proces. Med uddannelsessystemets urbane orientering og fastlagte progression etablerer lokale institutioner, som daginstitutioner, skoler og ungdomsuddannelser, et perspektiv og retning for den gode udvikling og sikre livsbane, der imidlertid samtidig bidrager til provinsens affolkning og tab af prestige.Bogen tr{\ae}kker p{\aa} et rigt materiale af observationer og interview med for{\ae}ldre, r{\aa}dgivere, forvaltningsansatte, p{\ae}dagoger, l{\ae}rere og is{\ae}r med b{\o}rn og unge i forskellige aldersgrupper. Den g{\aa}r t{\ae}t p{\aa} de forskellige opfattelser af lokalmilj{\o}ets muligheder og fremtidsscenarier, s{\aa}vel som p{\aa} erfaringer med forskellige v{\ae}rdisystemer og livsformer. Der rejses en diskussion om uddannelsessystemets rolle i forhold til anerkendelse og ulighed, men bogen peger ogs{\aa} p{\aa}, hvordan uddannelsesindsatser kan bidrage til at udvikle og styrke lokalsamfund. Bogen afrundes s{\aa}ledes med en diskussion af det potentiale, der ligger i at g{\o}re skole og uddannelse til en aktiv del af indsatsen for at skabe udvikling i landdistrikterne.",
author = "Eva Gull{\o}v and Gull{\o}v, {John Matthias}",
year = "2020",
language = "Dansk",
isbn = "978 87 7184 598 3",
series = "Antropologiske Studier",
publisher = "Aarhus Universitetsforlag",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Opvækst i provinsen

T2 - Om dem, der bliver, og dem, der rejser

AU - Gulløv, Eva

AU - Gulløv, John Matthias

PY - 2020

Y1 - 2020

N2 - Opvækst i provinsen belyser, hvordan børn og unge uden for uddannelsesbyerne gradvist overbevises om nødvendigheden af at forlade deres hjemegn. Dermed sætter bogen fokus på den skævhed mellem land og by, som præger det danske samfund, men den udforskes her fra en ny vinkel. Med udgangspunkt i børns og unges perspektiver går bogen tæt på de processer, der lærer mange børn at tvivle på de lokale muligheder. Baseret på et antropologisk feltarbejde på Tønderegnen viser forfatterne, hvordan børne- og ungeinstitutioner spiller en central rolle i denne proces. Med uddannelsessystemets urbane orientering og fastlagte progression etablerer lokale institutioner, som daginstitutioner, skoler og ungdomsuddannelser, et perspektiv og retning for den gode udvikling og sikre livsbane, der imidlertid samtidig bidrager til provinsens affolkning og tab af prestige.Bogen trækker på et rigt materiale af observationer og interview med forældre, rådgivere, forvaltningsansatte, pædagoger, lærere og især med børn og unge i forskellige aldersgrupper. Den går tæt på de forskellige opfattelser af lokalmiljøets muligheder og fremtidsscenarier, såvel som på erfaringer med forskellige værdisystemer og livsformer. Der rejses en diskussion om uddannelsessystemets rolle i forhold til anerkendelse og ulighed, men bogen peger også på, hvordan uddannelsesindsatser kan bidrage til at udvikle og styrke lokalsamfund. Bogen afrundes således med en diskussion af det potentiale, der ligger i at gøre skole og uddannelse til en aktiv del af indsatsen for at skabe udvikling i landdistrikterne.

AB - Opvækst i provinsen belyser, hvordan børn og unge uden for uddannelsesbyerne gradvist overbevises om nødvendigheden af at forlade deres hjemegn. Dermed sætter bogen fokus på den skævhed mellem land og by, som præger det danske samfund, men den udforskes her fra en ny vinkel. Med udgangspunkt i børns og unges perspektiver går bogen tæt på de processer, der lærer mange børn at tvivle på de lokale muligheder. Baseret på et antropologisk feltarbejde på Tønderegnen viser forfatterne, hvordan børne- og ungeinstitutioner spiller en central rolle i denne proces. Med uddannelsessystemets urbane orientering og fastlagte progression etablerer lokale institutioner, som daginstitutioner, skoler og ungdomsuddannelser, et perspektiv og retning for den gode udvikling og sikre livsbane, der imidlertid samtidig bidrager til provinsens affolkning og tab af prestige.Bogen trækker på et rigt materiale af observationer og interview med forældre, rådgivere, forvaltningsansatte, pædagoger, lærere og især med børn og unge i forskellige aldersgrupper. Den går tæt på de forskellige opfattelser af lokalmiljøets muligheder og fremtidsscenarier, såvel som på erfaringer med forskellige værdisystemer og livsformer. Der rejses en diskussion om uddannelsessystemets rolle i forhold til anerkendelse og ulighed, men bogen peger også på, hvordan uddannelsesindsatser kan bidrage til at udvikle og styrke lokalsamfund. Bogen afrundes således med en diskussion af det potentiale, der ligger i at gøre skole og uddannelse til en aktiv del af indsatsen for at skabe udvikling i landdistrikterne.

M3 - Bog

SN - 978 87 7184 598 3

T3 - Antropologiske Studier

BT - Opvækst i provinsen

PB - Aarhus Universitetsforlag

CY - Aarhus

ER -