Om to- og flersprogede børn i inklusionsdebatten: En diskussion af rammesætning og skolepolitiske diskurser

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Standard

Om to- og flersprogede børn i inklusionsdebatten : En diskussion af rammesætning og skolepolitiske diskurser. / Berthelsen, Ulf Dalvad; Petersen, Karen Bjerg.

Perspektiver på inklusion . København : DPU, Aarhus Universitet, 2015. s. 135-156.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Harvard

Berthelsen, UD & Petersen, KB 2015, Om to- og flersprogede børn i inklusionsdebatten: En diskussion af rammesætning og skolepolitiske diskurser. i Perspektiver på inklusion . DPU, Aarhus Universitet, København, Cursiv, nr. 17, s. 135-156.

APA

Berthelsen, U. D., & Petersen, K. B. (2015). Om to- og flersprogede børn i inklusionsdebatten: En diskussion af rammesætning og skolepolitiske diskurser. I Perspektiver på inklusion (s. 135-156). København: DPU, Aarhus Universitet. Cursiv, Nr. 17

CBE

Berthelsen UD, Petersen KB. 2015. Om to- og flersprogede børn i inklusionsdebatten: En diskussion af rammesætning og skolepolitiske diskurser. I Perspektiver på inklusion . København: DPU, Aarhus Universitet. s. 135-156. (Cursiv; Nr. 17).

MLA

Berthelsen, Ulf Dalvad og Karen Bjerg Petersen "Om to- og flersprogede børn i inklusionsdebatten: En diskussion af rammesætning og skolepolitiske diskurser". Perspektiver på inklusion . København: DPU, Aarhus Universitet. (Cursiv; Journal nr. 17). 2015, 135-156.

Vancouver

Berthelsen UD, Petersen KB. Om to- og flersprogede børn i inklusionsdebatten: En diskussion af rammesætning og skolepolitiske diskurser. I Perspektiver på inklusion . København: DPU, Aarhus Universitet. 2015. s. 135-156. (Cursiv; Nr. 17).

Author

Berthelsen, Ulf Dalvad ; Petersen, Karen Bjerg. / Om to- og flersprogede børn i inklusionsdebatten : En diskussion af rammesætning og skolepolitiske diskurser. Perspektiver på inklusion . København : DPU, Aarhus Universitet, 2015. s. 135-156 (Cursiv; Nr. 17).

Bibtex

@inbook{f928a2770a7247b3bdda25e4375bdae2,
title = "Om to- og flersprogede b{\o}rn i inklusionsdebatten: En diskussion af rammes{\ae}tning og skolepolitiske diskurser",
abstract = "Diskussioner om inklusion har i l{\ae}ngere tid fyldt overskrifterne i den offentlige debat. I debatten anvendes begrebet inklusion hovedsageligt om elever med socialp{\ae}dagogiske behov, som skal inkluderes i den almene folkeskole. I de senere {\aa}r har man imidlertid ogs{\aa} kunnet iagttage, hvorledes begrebet er blevet anvendt i den uddannelsespolitiske diskurs om undervisning af tosprogede b{\o}rn. Forskellige uddannelsespolitiske diskurser – undervisning af to- og flersprogede b{\o}rn og undervisning af b{\o}rn med s{\ae}rlige behov – synes s{\aa}ledes at blive sammenv{\ae}vet. Omdrejningspunktet for denne artikel er at udforske og diskutere denne udvikling. Med afs{\ae}t i unders{\o}gelser af policy-dokumenter og en historisk redeg{\o}relse om undervisning af tosprogede b{\o}rn i Danmark diskuteres rammebetingelser og skolepolitisk diskurs i relation til to- og flersprogede b{\o}rn i folkeskolen, anno 2015.",
keywords = "Andetsprogsp{\ae}dagogik, Ungdomsuddannelse, Inklusion, Specialp{\ae}dagogik, tosprogede elever, undervisning af to- og flersprogede elever, Grundskole, Socialp{\ae}dagoogik, Dansk som 2. sprog, Inklusion, Ungdomsuddannelse, Grundskole, Specialp{\ae}dagogik, Socialp{\ae}dagoogik, Dansk som 2. sprog",
author = "Berthelsen, {Ulf Dalvad} and Petersen, {Karen Bjerg}",
year = "2015",
month = "12",
day = "14",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7684-730-2",
pages = "135--156",
booktitle = "Perspektiver p{\aa} inklusion",
publisher = "DPU, Aarhus Universitet",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Om to- og flersprogede børn i inklusionsdebatten

T2 - En diskussion af rammesætning og skolepolitiske diskurser

AU - Berthelsen, Ulf Dalvad

AU - Petersen, Karen Bjerg

PY - 2015/12/14

Y1 - 2015/12/14

N2 - Diskussioner om inklusion har i længere tid fyldt overskrifterne i den offentlige debat. I debatten anvendes begrebet inklusion hovedsageligt om elever med socialpædagogiske behov, som skal inkluderes i den almene folkeskole. I de senere år har man imidlertid også kunnet iagttage, hvorledes begrebet er blevet anvendt i den uddannelsespolitiske diskurs om undervisning af tosprogede børn. Forskellige uddannelsespolitiske diskurser – undervisning af to- og flersprogede børn og undervisning af børn med særlige behov – synes således at blive sammenvævet. Omdrejningspunktet for denne artikel er at udforske og diskutere denne udvikling. Med afsæt i undersøgelser af policy-dokumenter og en historisk redegørelse om undervisning af tosprogede børn i Danmark diskuteres rammebetingelser og skolepolitisk diskurs i relation til to- og flersprogede børn i folkeskolen, anno 2015.

AB - Diskussioner om inklusion har i længere tid fyldt overskrifterne i den offentlige debat. I debatten anvendes begrebet inklusion hovedsageligt om elever med socialpædagogiske behov, som skal inkluderes i den almene folkeskole. I de senere år har man imidlertid også kunnet iagttage, hvorledes begrebet er blevet anvendt i den uddannelsespolitiske diskurs om undervisning af tosprogede børn. Forskellige uddannelsespolitiske diskurser – undervisning af to- og flersprogede børn og undervisning af børn med særlige behov – synes således at blive sammenvævet. Omdrejningspunktet for denne artikel er at udforske og diskutere denne udvikling. Med afsæt i undersøgelser af policy-dokumenter og en historisk redegørelse om undervisning af tosprogede børn i Danmark diskuteres rammebetingelser og skolepolitisk diskurs i relation til to- og flersprogede børn i folkeskolen, anno 2015.

KW - Andetsprogspædagogik

KW - Ungdomsuddannelse

KW - Inklusion

KW - Specialpædagogik

KW - tosprogede elever

KW - undervisning af to- og flersprogede elever

KW - Grundskole

KW - Socialpædagoogik

KW - Dansk som 2. sprog

KW - Inklusion

KW - Ungdomsuddannelse

KW - Grundskole

KW - Specialpædagogik

KW - Socialpædagoogik

KW - Dansk som 2. sprog

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-7684-730-2

SP - 135

EP - 156

BT - Perspektiver på inklusion

PB - DPU, Aarhus Universitet

CY - København

ER -