Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
}
TY - CHAP
T1 - Om at lære fra kroppen på professionsbacheloruddannelser
AU - Knudsen, Lars Emmerik Damgaard
AU - Sillesen, Agnete
AU - Poulsen, Dorthe Varning
AU - Schmidt, Mette
AU - Bukhave, Elise Bromann
PY - 2011
Y1 - 2011
N2 - Kroppen i professionsuddannelser”Om at lære fra kroppen på professionsbacheloruddannelser”. Lars Emmerik Damgaard Knudsen, Agnete Sillesen, Mette Schmidt, Dorthe Varning Poulsen og Elise Bromann Bukhave: Denne artikel bygger på erfaringer skabt gennem et tværprofessionelt forskningsprojekt i University College Sjælland mellem undervisere fra fysioterapeut-, ergoterapeut-, sygeplejerske-, pædagog- og læreruddannelsen. Den centrale pointe er, at kroppen ikke blot er en del af professionsbacheloruddannelserne, når studerende er i praktik, men at kroppen er konstant afgørende og betydende for, hvordan de studerende lærer faget, lærer af hinanden, lærer af underviseren og finder sig selv som en del af professionen. Med afsæt i Merleau-Pontys kropsfænomenologi vises det, hvordan de studerendes udbytte af undervisningen er direkte forbundet med den kropslige oplevelse af undervisningen og af nærværet i de interaktioner og relationer, som eksempelvis gruppearbejdet præsenterer. De studerende selv udtrykker, at sociale relationer, fysisk og kommunikativt samarbejde kendetegnes ved at være interkropslige oplevelser. Artiklen konkluderer på den ene side, at al læring også er kropslig læring, og på den anden side, at de studerendes og undervisernes muligheder for at støtte og arbejde bevidst med læringsprocesserne som struktureret kropslig perception med fordel kunne styrkes. Artiklen afspejler såvel vanskelighederne ved som nødvendigheden af at studere læring i professionsuddannelser som interkropslig kulturelt situeret læring.
AB - Kroppen i professionsuddannelser”Om at lære fra kroppen på professionsbacheloruddannelser”. Lars Emmerik Damgaard Knudsen, Agnete Sillesen, Mette Schmidt, Dorthe Varning Poulsen og Elise Bromann Bukhave: Denne artikel bygger på erfaringer skabt gennem et tværprofessionelt forskningsprojekt i University College Sjælland mellem undervisere fra fysioterapeut-, ergoterapeut-, sygeplejerske-, pædagog- og læreruddannelsen. Den centrale pointe er, at kroppen ikke blot er en del af professionsbacheloruddannelserne, når studerende er i praktik, men at kroppen er konstant afgørende og betydende for, hvordan de studerende lærer faget, lærer af hinanden, lærer af underviseren og finder sig selv som en del af professionen. Med afsæt i Merleau-Pontys kropsfænomenologi vises det, hvordan de studerendes udbytte af undervisningen er direkte forbundet med den kropslige oplevelse af undervisningen og af nærværet i de interaktioner og relationer, som eksempelvis gruppearbejdet præsenterer. De studerende selv udtrykker, at sociale relationer, fysisk og kommunikativt samarbejde kendetegnes ved at være interkropslige oplevelser. Artiklen konkluderer på den ene side, at al læring også er kropslig læring, og på den anden side, at de studerendes og undervisernes muligheder for at støtte og arbejde bevidst med læringsprocesserne som struktureret kropslig perception med fordel kunne styrkes. Artiklen afspejler såvel vanskelighederne ved som nødvendigheden af at studere læring i professionsuddannelser som interkropslig kulturelt situeret læring.
KW - krop
KW - læring
KW - professionsbachelor
KW - kropsæstetik
KW - kropslige læreprocesser
KW - kropslige kundskaber
KW - kropslig erkendelse/noesis
KW - kropskultur(er)
KW - kulturel praksis
KW - kulturel læringsproces - og erkendelsesproces
KW - kulturaestetik & kulturdidaktik
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 978-87-90220-94-5
T3 - Pædagogisk Filosofi
SP - 17
EP - 44
BT - Kroppen i læringsrum
A2 - Knudsen, Lars Emmerik Damgaard
A2 - Poulsen, Dorthe Varning
A2 - Schmidt, Mette
A2 - Sillesen, Agnete
PB - Unge Pædagoger
CY - København
ER -