Aarhus Universitets segl

Om at lære fra kroppen på professionsbacheloruddannelser

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Standard

Om at lære fra kroppen på professionsbacheloruddannelser. / Knudsen, Lars Emmerik Damgaard; Sillesen, Agnete; Poulsen, Dorthe Varning et al.
Kroppen i læringsrum . red. / Lars Emmerik Damgaard Knudsen; Dorthe Varning Poulsen; Mette Schmidt; Agnete Sillesen. 1. udg. København: Unge Pædagoger, 2011. s. 17-44 (Pædagogisk Filosofi). (Unge Pædagogers serie B; Nr. 108).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Harvard

Knudsen, LED, Sillesen, A, Poulsen, DV, Schmidt, M & Bukhave, EB 2011, Om at lære fra kroppen på professionsbacheloruddannelser. i LED Knudsen, DV Poulsen, M Schmidt & A Sillesen (red), Kroppen i læringsrum . 1. udg, Unge Pædagoger, København, Pædagogisk Filosofi, Unge Pædagogers serie B, nr. 108, s. 17-44.

APA

Knudsen, L. E. D., Sillesen, A., Poulsen, D. V., Schmidt, M., & Bukhave, E. B. (2011). Om at lære fra kroppen på professionsbacheloruddannelser. I L. E. D. Knudsen, D. V. Poulsen, M. Schmidt, & A. Sillesen (red.), Kroppen i læringsrum (1. udg., s. 17-44). Unge Pædagoger.

CBE

Knudsen LED, Sillesen A, Poulsen DV, Schmidt M, Bukhave EB. 2011. Om at lære fra kroppen på professionsbacheloruddannelser. Knudsen LED, Poulsen DV, Schmidt M, Sillesen A, red. I Kroppen i læringsrum . 1. udg. København: Unge Pædagoger. s. 17-44. (Pædagogisk Filosofi). (Unge Pædagogers serie B; Nr. 108).

MLA

Knudsen, Lars Emmerik Damgaard et al. "Om at lære fra kroppen på professionsbacheloruddannelser"., Knudsen, Lars Emmerik Damgaard og Poulsen, Dorthe Varning Schmidt, Mette Sillesen, Agnete (red.). Kroppen i læringsrum . 1. udg., København: Unge Pædagoger. (Pædagogisk Filosofi). (Unge Pædagogers serie B; Journal nr. 108). 2011, 17-44.

Vancouver

Knudsen LED, Sillesen A, Poulsen DV, Schmidt M, Bukhave EB. Om at lære fra kroppen på professionsbacheloruddannelser. I Knudsen LED, Poulsen DV, Schmidt M, Sillesen A, red., Kroppen i læringsrum . 1. udg. København: Unge Pædagoger. 2011. s. 17-44. (Pædagogisk Filosofi). (Unge Pædagogers serie B; Nr. 108).

Author

Knudsen, Lars Emmerik Damgaard ; Sillesen, Agnete ; Poulsen, Dorthe Varning et al. / Om at lære fra kroppen på professionsbacheloruddannelser. Kroppen i læringsrum . red. / Lars Emmerik Damgaard Knudsen ; Dorthe Varning Poulsen ; Mette Schmidt ; Agnete Sillesen. 1. udg. København : Unge Pædagoger, 2011. s. 17-44 (Pædagogisk Filosofi). (Unge Pædagogers serie B; Nr. 108).

Bibtex

@inbook{573e54b00d2640599b162d2b3b3d3497,
title = "Om at l{\ae}re fra kroppen p{\aa} professionsbacheloruddannelser",
abstract = "Kroppen i professionsuddannelser”Om at l{\ae}re fra kroppen p{\aa} professionsbacheloruddannelser”. Lars Emmerik Damgaard Knudsen, Agnete Sillesen, Mette Schmidt, Dorthe Varning Poulsen og Elise Bromann Bukhave: Denne artikel bygger p{\aa} erfaringer skabt gennem et tv{\ae}rprofessionelt forskningsprojekt i University College Sj{\ae}lland mellem undervisere fra fysioterapeut-, ergoterapeut-, sygeplejerske-, p{\ae}dagog- og l{\ae}reruddannelsen. Den centrale pointe er, at kroppen ikke blot er en del af professionsbacheloruddannelserne, n{\aa}r studerende er i praktik, men at kroppen er konstant afg{\o}rende og betydende for, hvordan de studerende l{\ae}rer faget, l{\ae}rer af hinanden, l{\ae}rer af underviseren og finder sig selv som en del af professionen. Med afs{\ae}t i Merleau-Pontys kropsf{\ae}nomenologi vises det, hvordan de studerendes udbytte af undervisningen er direkte forbundet med den kropslige oplevelse af undervisningen og af n{\ae}rv{\ae}ret i de interaktioner og relationer, som eksempelvis gruppearbejdet pr{\ae}senterer. De studerende selv udtrykker, at sociale relationer, fysisk og kommunikativt samarbejde kendetegnes ved at v{\ae}re interkropslige oplevelser. Artiklen konkluderer p{\aa} den ene side, at al l{\ae}ring ogs{\aa} er kropslig l{\ae}ring, og p{\aa} den anden side, at de studerendes og undervisernes muligheder for at st{\o}tte og arbejde bevidst med l{\ae}ringsprocesserne som struktureret kropslig perception med fordel kunne styrkes. Artiklen afspejler s{\aa}vel vanskelighederne ved som n{\o}dvendigheden af at studere l{\ae}ring i professionsuddannelser som interkropslig kulturelt situeret l{\ae}ring.",
keywords = "krop, l{\ae}ring, professionsbachelor, krops{\ae}stetik, kropslige l{\ae}reprocesser, kropslige kundskaber, kropslig erkendelse/noesis, kropskultur(er), kulturel praksis, kulturel l{\ae}ringsproces - og erkendelsesproces, kulturaestetik & kulturdidaktik",
author = "Knudsen, {Lars Emmerik Damgaard} and Agnete Sillesen and Poulsen, {Dorthe Varning} and Mette Schmidt and Bukhave, {Elise Bromann}",
year = "2011",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-90220-94-5",
series = "P{\ae}dagogisk Filosofi",
publisher = "Unge P{\ae}dagoger",
pages = "17--44",
editor = "Knudsen, {Lars Emmerik Damgaard} and Poulsen, {Dorthe Varning} and Mette Schmidt and Agnete Sillesen",
booktitle = "Kroppen i l{\ae}ringsrum",
edition = "1.",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Om at lære fra kroppen på professionsbacheloruddannelser

AU - Knudsen, Lars Emmerik Damgaard

AU - Sillesen, Agnete

AU - Poulsen, Dorthe Varning

AU - Schmidt, Mette

AU - Bukhave, Elise Bromann

PY - 2011

Y1 - 2011

N2 - Kroppen i professionsuddannelser”Om at lære fra kroppen på professionsbacheloruddannelser”. Lars Emmerik Damgaard Knudsen, Agnete Sillesen, Mette Schmidt, Dorthe Varning Poulsen og Elise Bromann Bukhave: Denne artikel bygger på erfaringer skabt gennem et tværprofessionelt forskningsprojekt i University College Sjælland mellem undervisere fra fysioterapeut-, ergoterapeut-, sygeplejerske-, pædagog- og læreruddannelsen. Den centrale pointe er, at kroppen ikke blot er en del af professionsbacheloruddannelserne, når studerende er i praktik, men at kroppen er konstant afgørende og betydende for, hvordan de studerende lærer faget, lærer af hinanden, lærer af underviseren og finder sig selv som en del af professionen. Med afsæt i Merleau-Pontys kropsfænomenologi vises det, hvordan de studerendes udbytte af undervisningen er direkte forbundet med den kropslige oplevelse af undervisningen og af nærværet i de interaktioner og relationer, som eksempelvis gruppearbejdet præsenterer. De studerende selv udtrykker, at sociale relationer, fysisk og kommunikativt samarbejde kendetegnes ved at være interkropslige oplevelser. Artiklen konkluderer på den ene side, at al læring også er kropslig læring, og på den anden side, at de studerendes og undervisernes muligheder for at støtte og arbejde bevidst med læringsprocesserne som struktureret kropslig perception med fordel kunne styrkes. Artiklen afspejler såvel vanskelighederne ved som nødvendigheden af at studere læring i professionsuddannelser som interkropslig kulturelt situeret læring.

AB - Kroppen i professionsuddannelser”Om at lære fra kroppen på professionsbacheloruddannelser”. Lars Emmerik Damgaard Knudsen, Agnete Sillesen, Mette Schmidt, Dorthe Varning Poulsen og Elise Bromann Bukhave: Denne artikel bygger på erfaringer skabt gennem et tværprofessionelt forskningsprojekt i University College Sjælland mellem undervisere fra fysioterapeut-, ergoterapeut-, sygeplejerske-, pædagog- og læreruddannelsen. Den centrale pointe er, at kroppen ikke blot er en del af professionsbacheloruddannelserne, når studerende er i praktik, men at kroppen er konstant afgørende og betydende for, hvordan de studerende lærer faget, lærer af hinanden, lærer af underviseren og finder sig selv som en del af professionen. Med afsæt i Merleau-Pontys kropsfænomenologi vises det, hvordan de studerendes udbytte af undervisningen er direkte forbundet med den kropslige oplevelse af undervisningen og af nærværet i de interaktioner og relationer, som eksempelvis gruppearbejdet præsenterer. De studerende selv udtrykker, at sociale relationer, fysisk og kommunikativt samarbejde kendetegnes ved at være interkropslige oplevelser. Artiklen konkluderer på den ene side, at al læring også er kropslig læring, og på den anden side, at de studerendes og undervisernes muligheder for at støtte og arbejde bevidst med læringsprocesserne som struktureret kropslig perception med fordel kunne styrkes. Artiklen afspejler såvel vanskelighederne ved som nødvendigheden af at studere læring i professionsuddannelser som interkropslig kulturelt situeret læring.

KW - krop

KW - læring

KW - professionsbachelor

KW - kropsæstetik

KW - kropslige læreprocesser

KW - kropslige kundskaber

KW - kropslig erkendelse/noesis

KW - kropskultur(er)

KW - kulturel praksis

KW - kulturel læringsproces - og erkendelsesproces

KW - kulturaestetik & kulturdidaktik

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-90220-94-5

T3 - Pædagogisk Filosofi

SP - 17

EP - 44

BT - Kroppen i læringsrum

A2 - Knudsen, Lars Emmerik Damgaard

A2 - Poulsen, Dorthe Varning

A2 - Schmidt, Mette

A2 - Sillesen, Agnete

PB - Unge Pædagoger

CY - København

ER -