Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Om at lære fra kroppen på professionsbacheloruddannelser

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  • Lars Emmerik Damgaard Knudsen
  • Agnete Sillesen, University College Sjælland
  • ,
  • Dorthe Varning Poulsen, University College Sjælland
  • ,
  • Mette Schmidt, University College Sjælland
  • ,
  • Elise Bromann Bukhave, University College Sjælland / SDU
Kroppen i professionsuddannelser
”Om at lære fra kroppen på professionsbacheloruddannelser”. Lars Emmerik Damgaard Knudsen, Agnete Sillesen, Mette Schmidt, Dorthe Varning Poulsen og Elise Bromann Bukhave:
Denne artikel bygger på erfaringer skabt gennem et tværprofessionelt forskningsprojekt i University College Sjælland mellem undervisere fra fysioterapeut-, ergoterapeut-, sygeplejerske-, pædagog- og læreruddannelsen. Den centrale pointe er, at kroppen ikke blot er en del af professionsbacheloruddannelserne, når studerende er i praktik, men at kroppen er konstant afgørende og betydende for, hvordan de studerende lærer faget, lærer af hinanden, lærer af underviseren og finder sig selv som en del af professionen. Med afsæt i Merleau-Pontys kropsfænomenologi vises det, hvordan de studerendes udbytte af undervisningen er direkte forbundet med den kropslige oplevelse af undervisningen og af nærværet i de interaktioner og relationer, som eksempelvis gruppearbejdet præsenterer. De studerende selv udtrykker, at sociale relationer, fysisk og kommunikativt samarbejde kendetegnes ved at være interkropslige oplevelser. Artiklen konkluderer på den ene side, at al læring også er kropslig læring, og på den anden side, at de studerendes og undervisernes muligheder for at støtte og arbejde bevidst med læringsprocesserne som struktureret kropslig perception med fordel kunne styrkes. Artiklen afspejler såvel vanskelighederne ved som nødvendigheden af at studere læring i professionsuddannelser som interkropslig kulturelt situeret læring.
OriginalsprogDansk
TitelKroppen i læringsrum
RedaktørerLars Emmerik Damgaard Knudsen, Dorthe Varning Poulsen, Mette Schmidt, Agnete Sillesen
Antal sider28
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagUnge Pædagoger
Udgivelsesår2011
Udgave1.
Sider17-44
ISBN (trykt)978-87-90220-94-5
StatusUdgivet - 2011
SerietitelPædagogisk Filosofi
SerietitelUnge Pædagogers serie B
Nummer108
ISSN0109-7296

    Forskningsområder

  • krop, læring, professionsbachelor, kropsæstetik, kropslige læreprocesser, kropslige kundskaber, kropslig erkendelse/noesis, kropskultur(er), kulturel praksis, kulturel læringsproces - og erkendelsesproces, kulturaestetik & kulturdidaktik

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Aktiviteter

ID: 41477604