Abstract
Musikvidenskabens beskæftigelse med musikalsk ekspertise er dybt præget af arven fra det romantiske genibegreb. Dette har påvirket genstandsfelt og metodevalg og har promoveret et ubegrundet syn på musikalsk ekspertise som uhåndgribelig, naturgiven, alt-eller-intet, gavnlig og skabende. Fokus har været på ekspertisens sociale sammenhænge på bekostning af dens mentale og fysiologiske karakteristika. En større omfavnelse af nyere eksperimentelpsykologisk og neurovidenskabelig ekspertiseforskning kan givetvis kaste nyt lys herpå. Med udgangspunkt i forventningsekspertise – dvs. evnen til at forudsige musikkens videre forløb – præsenteres i denne artikel syv mulige analytiske perspektiver med fokus på ekspertisens ophav, mentale repræsentationer, forventningssikkerhed, forventningsfleksibilitet, bevidsthedstilgængelighed, hukommelseskomponenter og neurale korrelater. Perspektiverne genererer hver især forskellige forskningsspørgsmål, anlægger forskellige syn på musikalske læringsprocesser og berettiger forskellige metodevalg bl.a. med udgangspunkt i avanceret computermodellering, psykologiske adfærdsforsøg og moderne hjerneskanningsteknikker. Dette forskningsprogram har potentiale til at fremme forståelsen af den musikalske ekspertises grundsten. Desuden har det implikationer for tilrettelæggelse af musikalske undervisnings- og formidlingsforløb, øvestrategier samt for forståelsen af receptionsprocesser,
som de forløber i musikhistorien.
som de forløber i musikhistorien.
Bidragets oversatte titel | New perspectives on the scientific study of musical expertise |
---|---|
Originalsprog | Dansk |
Bogserie | Dansk Musikforskning Online |
Vol/bind | Special Issue 2015: Music and Brain Research |
Sider (fra-til) | 69-102 |
Antal sider | 33 |
ISSN | 1904-237X |
Status | Udgivet - 28 jul. 2015 |