Nøglebegreber i seksualundervisning: perspektiver fra kritisk sundhedspædagogik

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiUndervisningpeer review

Hensigten i kritisk sundhedspædagogik er at udvikle elevernes individuelle og kollektive selvstændighed og evne til at kunne handle for at fremme sundhed og trivsel i et demokratisk perspektiv. Denne tilgang til sundhedsundervisning bygger på kritisk teoris frigørende perspektiver og trækker på idealet om demokratisk dannelse. Hvad betyder dette i forhold til folkeskolens seksualundervisning? Og hvilke konsekvenser har det for, hvordan vi forstår undervisningens indhold, formål og pædagogiske strategier? I dette kapitel udfolder vi kritisk seksualundervisning og peger på potentialer såvel som udfordringer ved at forstå seksualundervisningen i et demokratisk dannelsesperspektiv.
OriginalsprogDansk
TitelSeksualitet, skole og samfund : kritiske perspektiver på seksualundervisning
RedaktørerLine Anne Roien, Venka Simovska, Christian Graugaard
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Udgivelsesår2018
Sider61-89
Kapitel3
ISBN (trykt)978-87-412-6052-5
StatusUdgivet - 2018

    Forskningsområder

  • Sundhedspædagogik, Kritisk pædagogik, Seksualundervisning, Grundskole, Undervisning

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 120197977