Nødundervisning under corona-krisen: et elev- og forældreperspektiv

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedAarhus
ForlagAarhus Universitetsforlag
Antal sider104
ISBN (Elektronisk)978 87 7219 287 1
StatusUdgivet - 25 jun. 2020
SerietitelEmpirisk skole- og dagtilbudsforskning NCS
Nummer2020
Vol/bind7

Bibliografisk note

Da corona-pandemien brød ud i Danmark i marts 2020, blev alle elever med meget kort varsel sendt hjem som følge af skolelukninger, og undervisningen skulle gennemføres som hjemmeundervisning. Hurtigt meldte spørgsmålene sig: hvad betød dette for elevernes læring, trivsel og sociale relationer, for forældrene, der skulle balancere mellem arbejde, hjemmeundervisning og familieliv, og for underviserne der med få dages varsel skulle foretage en digital omstilling og gennemføre undervisning på afstand? Den akutte og unikke situation fik en gruppe forskere fra Aarhus Universitet og Syddansk Universitet: Lars Qvortrup, Jacob Christensen og Karen Wistoft fra Aarhus Universitet og Ane Qvortrup og Rune Lumholdt fra Syddansk Universitet, til at gå sammen. Målet var at dokumentere situationen gennem e elevernes og forældrenes oplevelser. Gruppen udarbejdede et spørgeskema, der blev testet og justeret. Der blev indgået aftaler med Aarhus, Frederikshavn, Hjørring, Lemvig, Odense og Svendborg kommune om at gennemføre undersøgelsen. Efter kvalitetstjek består datamaterialet af 6000 elevsvar og 5000 forældresvar.

    Forskningsområder

  • Nødundervisning, Corona-krise, Elever, Forældre, Hjemmeskole

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 188567762