Natur i danske daginstitutioner

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Standard

Natur i danske daginstitutioner. / Høyen, Marianne.

I: Dansk Paedagogisk Tidsskrift, Nr. 1, 02.2019, s. 76-87.

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Harvard

Høyen, M 2019, 'Natur i danske daginstitutioner', Dansk Paedagogisk Tidsskrift, nr. 1, s. 76-87.

APA

Høyen, M. (2019). Natur i danske daginstitutioner. Dansk Paedagogisk Tidsskrift, (1), 76-87.

CBE

Høyen M. 2019. Natur i danske daginstitutioner. Dansk Paedagogisk Tidsskrift. (1):76-87.

MLA

Høyen, Marianne. "Natur i danske daginstitutioner". Dansk Paedagogisk Tidsskrift. 2019, (1). 76-87.

Vancouver

Høyen M. Natur i danske daginstitutioner. Dansk Paedagogisk Tidsskrift. 2019 feb;(1):76-87.

Author

Høyen, Marianne. / Natur i danske daginstitutioner. I: Dansk Paedagogisk Tidsskrift. 2019 ; Nr. 1. s. 76-87.

Bibtex

@article{f75846d35aa143f4aa6675f0ca91c2b5,
title = "Natur i danske daginstitutioner",
abstract = "Med indf{\o}relsen af p{\ae}dagogiske l{\ae}replaner i 2004 er der blevet formuleret et antal tematikker for organiseringen af nogle af de aktiviteter, p{\ae}dagogerne i daginstitutionerne skal besk{\ae}ftige sig med sammen med b{\o}rnene. Temaerne er fastlagt i lovgivningen, men den konkrete udm{\o}ntning er lokal, s{\aa} opgaven med indholdsudfyldelse er i konsekvens heraf l{\o}st forskelligt. Denne artikels fokus er l{\ae}replanstemaet {\textquoteleft}Natur og naturf{\ae}nomener{\textquoteright}. P{\aa} baggrund af analyse af tilblivelsesprocessen omkring indf{\o}rsel af netop dette tema, af beskrivelserne udarbejdet fra central side i relation til temaet og endelig af et antal konkrete l{\ae}replaner er det unders{\o}gt, hvordan institutionerne har anskuet temaet og hvilke forst{\aa}elser af natur, der implicit tr{\ae}kkes p{\aa}. Herudover gives bud p{\aa}, hvorledes elementerne i naturforst{\aa}elsen kan forklares.",
keywords = "Early childhood, Dagtilbud, Naturfag/science education",
author = "Marianne H{\o}yen",
year = "2019",
month = feb,
language = "Dansk",
pages = "76--87",
journal = "Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
issn = "0904-2393",
publisher = "Foreningen bag Udgivelsen af Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
number = "1",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Natur i danske daginstitutioner

AU - Høyen, Marianne

PY - 2019/2

Y1 - 2019/2

N2 - Med indførelsen af pædagogiske læreplaner i 2004 er der blevet formuleret et antal tematikker for organiseringen af nogle af de aktiviteter, pædagogerne i daginstitutionerne skal beskæftige sig med sammen med børnene. Temaerne er fastlagt i lovgivningen, men den konkrete udmøntning er lokal, så opgaven med indholdsudfyldelse er i konsekvens heraf løst forskelligt. Denne artikels fokus er læreplanstemaet ‘Natur og naturfænomener’. På baggrund af analyse af tilblivelsesprocessen omkring indførsel af netop dette tema, af beskrivelserne udarbejdet fra central side i relation til temaet og endelig af et antal konkrete læreplaner er det undersøgt, hvordan institutionerne har anskuet temaet og hvilke forståelser af natur, der implicit trækkes på. Herudover gives bud på, hvorledes elementerne i naturforståelsen kan forklares.

AB - Med indførelsen af pædagogiske læreplaner i 2004 er der blevet formuleret et antal tematikker for organiseringen af nogle af de aktiviteter, pædagogerne i daginstitutionerne skal beskæftige sig med sammen med børnene. Temaerne er fastlagt i lovgivningen, men den konkrete udmøntning er lokal, så opgaven med indholdsudfyldelse er i konsekvens heraf løst forskelligt. Denne artikels fokus er læreplanstemaet ‘Natur og naturfænomener’. På baggrund af analyse af tilblivelsesprocessen omkring indførsel af netop dette tema, af beskrivelserne udarbejdet fra central side i relation til temaet og endelig af et antal konkrete læreplaner er det undersøgt, hvordan institutionerne har anskuet temaet og hvilke forståelser af natur, der implicit trækkes på. Herudover gives bud på, hvorledes elementerne i naturforståelsen kan forklares.

KW - Early childhood

KW - Dagtilbud

KW - Naturfag/science education

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 76

EP - 87

JO - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

SN - 0904-2393

IS - 1

ER -