Natur i danske daginstitutioner

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Med indførelsen af pædagogiske læreplaner i 2004 er der blevet formuleret et antal tematikker for organiseringen af nogle af de aktiviteter, pædagogerne i daginstitutionerne skal beskæftige sig med sammen med børnene. Temaerne er fastlagt i lovgivningen, men den konkrete udmøntning er lokal, så opgaven med indholdsudfyldelse er i konsekvens heraf løst forskelligt. Denne artikels fokus er læreplanstemaet ‘Natur og naturfænomener’. På baggrund af analyse af tilblivelsesprocessen omkring indførsel af netop dette tema, af beskrivelserne udarbejdet fra central side i relation til temaet og endelig af et antal konkrete læreplaner er det undersøgt, hvordan institutionerne har anskuet temaet og hvilke forståelser af natur, der implicit trækkes på. Herudover gives bud på, hvorledes elementerne i naturforståelsen kan forklares.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Paedagogisk Tidsskrift
Nummer1
Sider (fra-til)76-87
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - feb. 2019

    Forskningsområder

  • Early childhood, Dagtilbud, Naturfag/science education

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 118813797