Modtagelsesundervisning for ”sent ankomne unge”: nyankommethed i pædagogisk praksis

Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

”Sent ankomne unge” er et udtryk, der har eksisteret i det danske uddannelsessystem siden 1970erne. Det bruges i et forsøg på at indfange den problemstilling, at visse nyankomne udlændinge mellem 15 og 25 år har svært ved at indgå i det danske uddannelsessystem på lige fod med andre danskere og udlændinge. Gennem tiden er der udviklet en række pædagogiske tiltag på forskellige uddannelsesniveauer, hvis formål har været at imødegå problemet. Fælles for mange af disse tiltag er, at de kan konceptualiseres med udgangspunkt i ”newcomer education” teorier (Short og Boyson 2012), hvis fokus er på at udvikle en helheldsorienteret nyankommethedspædagogik.

Oplægget vil tage udgangspunkt i uddannelsesetnografiske analyser fra mit ph.d.-projekt om modtagelsesundervisningens betydning for nyankomne unges indslusning i det danske uddannelsessystem (Pérez i proces), baseret på feltarbejde på modtagelsesundervisningsinstitutioner for ”sent ankomne unge”.

Ved at betragte organisering, didaktik og klasserumsinteraktioner med et identitetspolitisk analyseapparat giver jeg et indblik i dominerende begrebsliggørelser af modtagelsesundervisning og i alternative forståelser, der opstår i mødet mellem lærerne og de nyankomne udlændinge.

Jeg vil belyse og diskutere følgende:
• Hvad kendetegner organiseringen og undervisningen i modtagelsesundervisningsordninger for ”sent ankomne unge”?
• Hvilken identitetspolitik kommer til udtryk i organisering og undervisning af modtagelsesundervisningsordninger for ”sent ankomne unge”?
• Hvad kendetegner de nyankomne børn, unge og voksne, der havner i modtagelsesundervisningsordninger for ”sent ankomne unge”?
• Hvilke sproglærings-, faglærings- og migrationsstrategier anvender de nyankomne børn, unge og voksne i og uden for undervisningen på modtageundervisningsinstitutionen?
• Hvilke identitetspolitikker er disse udtryk for?

Litteratur:
Pérez, Susanne Jacobsen (i proces). For sent? Modtagelsesundervisningens betydning for sent ankomne unge flygtninge og indvandreres indslusning i det danske uddannelsessystem. Ph.d.-afhandling. Roskilde: Roskilde Universitetsforlag.

Short, Deborah J, og Beverly A Boyson (2012). Helping Newcomer Students Succeed in Secondary Schools and Beyond. Center for Applied Linguistics. Washington DC.

OriginalsprogDansk
Udgivelsesår31 maj 2017
Antal sider1
StatusUdgivet - 31 maj 2017
BegivenhedNOFA 6 - Nordisk Fagdidaktisk konference - Odense, Danmark
Varighed: 29 maj 201731 maj 2017

Konference

KonferenceNOFA 6 - Nordisk Fagdidaktisk konference
LandDanmark
ByOdense
Periode29/05/201731/05/2017

    Forskningsområder

  • Modtagelsesundervisning, Nyankomne, Organisering, identitetspolitik, Sent ankomne, Sproglæring, Faglæring, Migrationsstrategier

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 120308749