Metodefetichismen på retur i dansk pædagogik? dyrk omtanken - didaktisk refleksion kan aldrig blive et hurtigt fix

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskning

Standard

Metodefetichismen på retur i dansk pædagogik? dyrk omtanken - didaktisk refleksion kan aldrig blive et hurtigt fix. / Lund, Lea.

I: Kognition & Paedagogik, Bind 101, Nr. 26, 2016, s. 88-94.

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskning

Harvard

APA

CBE

MLA

Vancouver

Author

Bibtex

@article{1832bc52329c4ac6bd6c67fd84642814,
title = "Metodefetichismen p{\aa} retur i dansk p{\ae}dagogik?: dyrk omtanken - didaktisk refleksion kan aldrig blive et hurtigt fix",
abstract = "Igennem de seneste {\aa}rtier er mange forskellige undervisningskoncepter fra de angelsaksiske kontinenter blevet pr{\ae}senteret og implementeret i dansk skolesammenh{\ae}ng fra vuggestueren til gymnasiesektoren. En s{\ae}rlig forherligelse af disse metodekoncepter har en underliggende tendens til at smide omtanken overbords til fordel for en mekanisk brug af regler og metoder fremstillet som opskrifter p{\aa} den gode undervisning. Nogle af koncepterne fremst{\aa}r ligefrem som opskrifter der lover, at man ved brugen heraf helt sikkert producerer det rette udbytte. En noget forsimplet forestilling af mennesket som l{\ae}rende, samt l{\ae}rerens muligheder og funktion.Der er dog nye vinde p{\aa} vej i form af dyrkelsen af de professionelle l{\ae}ringsf{\ae}llesskaber, som man er begyndt at lade blomstre p{\aa} uddannelsesinstitutioner og interessere sig for forskningsm{\ae}ssigt. S{\aa}danne l{\ae}ringsf{\ae}llesskaber har potentiale til netop ikke at indskr{\ae}nke p{\ae}dagogik til en metode, men i stedet dyrke den f{\ae}lles dialog og omtanke om netop undervisningens v{\ae}sen, og dermed sikre et solidt fundament for den professionelles d{\o}mmekraft.",
author = "Lea Lund",
year = "2016",
language = "Dansk",
volume = "101",
pages = "88--94",
journal = "Kognition & Paedagogik",
issn = "0906-6225",
publisher = "Dansk Psykologisk Forlag",
number = "26",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Metodefetichismen på retur i dansk pædagogik?

T2 - dyrk omtanken - didaktisk refleksion kan aldrig blive et hurtigt fix

AU - Lund, Lea

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - Igennem de seneste årtier er mange forskellige undervisningskoncepter fra de angelsaksiske kontinenter blevet præsenteret og implementeret i dansk skolesammenhæng fra vuggestueren til gymnasiesektoren. En særlig forherligelse af disse metodekoncepter har en underliggende tendens til at smide omtanken overbords til fordel for en mekanisk brug af regler og metoder fremstillet som opskrifter på den gode undervisning. Nogle af koncepterne fremstår ligefrem som opskrifter der lover, at man ved brugen heraf helt sikkert producerer det rette udbytte. En noget forsimplet forestilling af mennesket som lærende, samt lærerens muligheder og funktion.Der er dog nye vinde på vej i form af dyrkelsen af de professionelle læringsfællesskaber, som man er begyndt at lade blomstre på uddannelsesinstitutioner og interessere sig for forskningsmæssigt. Sådanne læringsfællesskaber har potentiale til netop ikke at indskrænke pædagogik til en metode, men i stedet dyrke den fælles dialog og omtanke om netop undervisningens væsen, og dermed sikre et solidt fundament for den professionelles dømmekraft.

AB - Igennem de seneste årtier er mange forskellige undervisningskoncepter fra de angelsaksiske kontinenter blevet præsenteret og implementeret i dansk skolesammenhæng fra vuggestueren til gymnasiesektoren. En særlig forherligelse af disse metodekoncepter har en underliggende tendens til at smide omtanken overbords til fordel for en mekanisk brug af regler og metoder fremstillet som opskrifter på den gode undervisning. Nogle af koncepterne fremstår ligefrem som opskrifter der lover, at man ved brugen heraf helt sikkert producerer det rette udbytte. En noget forsimplet forestilling af mennesket som lærende, samt lærerens muligheder og funktion.Der er dog nye vinde på vej i form af dyrkelsen af de professionelle læringsfællesskaber, som man er begyndt at lade blomstre på uddannelsesinstitutioner og interessere sig for forskningsmæssigt. Sådanne læringsfællesskaber har potentiale til netop ikke at indskrænke pædagogik til en metode, men i stedet dyrke den fælles dialog og omtanke om netop undervisningens væsen, og dermed sikre et solidt fundament for den professionelles dømmekraft.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 101

SP - 88

EP - 94

JO - Kognition & Paedagogik

JF - Kognition & Paedagogik

SN - 0906-6225

IS - 26

ER -