Metodefetichismen på retur i dansk pædagogik? dyrk omtanken - didaktisk refleksion kan aldrig blive et hurtigt fix

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskning

  • Lea Lund
Igennem de seneste årtier er mange forskellige undervisningskoncepter fra de angelsaksiske kontinenter blevet præsenteret og implementeret i dansk skolesammenhæng fra vuggestueren til gymnasiesektoren. En særlig forherligelse af disse metodekoncepter har en underliggende tendens til at smide omtanken overbords til fordel for en mekanisk brug af regler og metoder fremstillet som opskrifter på den gode undervisning. Nogle af koncepterne fremstår ligefrem som opskrifter der lover, at man ved brugen heraf helt sikkert producerer det rette udbytte. En noget forsimplet forestilling af mennesket som lærende, samt lærerens muligheder og funktion.

Der er dog nye vinde på vej i form af dyrkelsen af de professionelle læringsfællesskaber, som man er begyndt at lade blomstre på uddannelsesinstitutioner og interessere sig for forskningsmæssigt. Sådanne læringsfællesskaber har potentiale til netop ikke at indskrænke pædagogik til en metode, men i stedet dyrke den fælles dialog og omtanke om netop undervisningens væsen, og dermed sikre et solidt fundament for den professionelles dømmekraft.
OriginalsprogDansk
TidsskriftKognition & Paedagogik
Vol/bind101
Nummer26
Sider (fra-til)88-94
ISSN0906-6225
StatusUdgivet - 2016

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Projekter

ID: 100379214