TY - RPRT
T1 - Merværdi i HoReCa med Det Økologiske Spisemærke (DØS) – Fokus på økologiske drikkevarer
AU - Haugaard, Morten Høst
AU - Bech-Larsen, Tino
PY - 2024/3/11
Y1 - 2024/3/11
N2 - Denne rapport afdækker nogle af de udfordringer, som eksisterer i forhold til at øge økologiandelen i hotel, restaurant og cafe-branchen (HoReCa). Dette gøres med fokus på virksomheders villighed til at lade sig certificere med Det Økologiske Spisemærke (DØS), samt potentielle barrierer eller motiver for et professionelt køkkens adoptering af- og arbejde med DØS i relation til økologiske drikkevarer.Undersøgelsen bygger på interviews med 8 store aktører i HoReCa-branchen, der belyser aktørernes opfattelser af barrierer og motiver i relation til et øget udbud af økologiske drikkevarer. Rapporten konkluderer at tilgængeligheden af økologiske drikkevarer kun synes at spille en mindre rolle i virksomhedernes overvejelser om, hvorvidt de bør forfølge certificering med DØS eller rykke fra et mærke til et andet (fx bronze til sølv). Barriererne for at højne økologiprocenten, synes i højere grad at være økologiske drikkevarers konkurrencedygtighed, bekymringer om bureaukratiske krav, samt en opfattelse af økologiens manglende differentieringsfordel på markedet. Når det kommer til motiver, eksisterer primært interne motiver for at forhandle økologiske drikkevarer, så som virksomheders bæredygtighedsrelaterede værdigrundlag.
AB - Denne rapport afdækker nogle af de udfordringer, som eksisterer i forhold til at øge økologiandelen i hotel, restaurant og cafe-branchen (HoReCa). Dette gøres med fokus på virksomheders villighed til at lade sig certificere med Det Økologiske Spisemærke (DØS), samt potentielle barrierer eller motiver for et professionelt køkkens adoptering af- og arbejde med DØS i relation til økologiske drikkevarer.Undersøgelsen bygger på interviews med 8 store aktører i HoReCa-branchen, der belyser aktørernes opfattelser af barrierer og motiver i relation til et øget udbud af økologiske drikkevarer. Rapporten konkluderer at tilgængeligheden af økologiske drikkevarer kun synes at spille en mindre rolle i virksomhedernes overvejelser om, hvorvidt de bør forfølge certificering med DØS eller rykke fra et mærke til et andet (fx bronze til sølv). Barriererne for at højne økologiprocenten, synes i højere grad at være økologiske drikkevarers konkurrencedygtighed, bekymringer om bureaukratiske krav, samt en opfattelse af økologiens manglende differentieringsfordel på markedet. Når det kommer til motiver, eksisterer primært interne motiver for at forhandle økologiske drikkevarer, så som virksomheders bæredygtighedsrelaterede værdigrundlag.
KW - T0-2024
M3 - Rapport
SN - 978-87-94420-41-9
VL - 228
T3 - DCA rapport
BT - Merværdi i HoReCa med Det Økologiske Spisemærke (DØS) – Fokus på økologiske drikkevarer
PB - DCA - Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug
ER -