Mere undervisning, større studieintensitet? En multilevelanalyse af 7.917 studerendes tidsforbrug

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  • Kim Jesper Herrmann, Danmark
  • Anna Bager-Elsborg, Danmark
  • Inger Borch Hansen, Danmark
  • Rasmus Nielsen, Danmark
Der har de seneste år været betydelig interesse for danske universitetsstuderendes studieintensitet, og der er blevet givet forskellige anbefalinger i forhold til, hvordan de studerende kan motiveres til at studere mere. Det empiriske grundlag for sådanne anbefalinger er imidlertid sparsomt. Formålet med dette studie er dels at beskrive den gennemsnitlige studieaktivitet blandt studerende på Aarhus Universitet, dels at analysere det indbyrdes forhold mellem undervisning og forberedelse. En multilevelanalyse af 7.917 studerendes selvrapporterede tidsforbrug viser overraskende en negativ sammenhæng mellem antallet af timer brugt på undervisning og antallet af timer brugt på forberedelse. Yderligere analyser tyder på, at sammenhængen mellem undervisningstid og forberedelsestid varierer på tværs af uddannelser.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
Vol/bind10
Nummer18
Sider (fra-til)35-50
Antal sider16
ISSN1901-5089
StatusUdgivet - 2015

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Presse/medie-elementer

Download-statistik

Ingen data tilgængelig

ID: 81615238

30885 / i28